Det rör sig om Kry, Min Doktor, Doktor 24 och Doktor.se, som alla kan ses som varandras konkurrenter. 2020 avtalade Kry med vart och ett av de övriga bolagen att deras respektive annonser hos Google Sök inte skulle synas när användare googlade på Kry, och vice versa. Om man sökte på Kry skulle man inte se de övriga bolagens annonser, och om man sökte på exempelvis Doktor 24 skulle man inte se Krys annonser.
Men därigenom har bolagen brutit mot förbudet mot konkurrensbegränsande samarbete, menar Konkurrensverket.
– När företag samarbetar på ett sätt som begränsar konkurrensen gör de sig skyldiga till en överträdelse av konkurrenslagen. Det är ett otillåtet agerande som kan ge höga sanktionsavgifter, säger Konkurrensverkets generaldirektör Marie Östman i ett pressmeddelande.
Konkurrensverket har därför beslutat att Doktor.se ska betala 15 miljoner kronor, Min Doktor 6,5 miljoner kronor och Doktor 24 5 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift för att ha brutit mot förbudet om konkurrensbegränsande samarbete.
Kry slipper däremot avgift, trots företagets centrala roll i upplägget. Det finns nämligen en princip att ett företag som är först med att tipsa myndigheterna om en kartell eller något annat konkurrensbegränsande samarbete kan slippa konkurrensskadeavgift.
– Eftergiftsprogrammet är en viktig del av tillsynsverksamheten och bidrar till att avslöja olagliga samarbeten, säger Marie Östman.
De överenskommelser som Konkurrensverket menar har ägt rum har varat under lite olika perioder. Kry inledde dem med respektive företag under vår och höst 2020. Överenskommelsen med Min Doktor upphörde i februari 2021. Men trots att Konkurrensverket fick uppgifter om överenskommelserna i december samma år pågick de övriga till juli 2022.
»Vi har mottagit Konkurrensverkets beslut och omfattande underlag och kommer nu att gå igenom det i sin helhet, skriver Jonas Vig, vd på Min Doktor, i ett mejl till Läkartidningen.
Kry skriver i ett mejl till Läkartidningen att när företaget »blev varse att modellen med att inte lägga bud på respektive konkurrents namn vid köp av plats på Google Sök kunde vara konkurrenshämmande, valde Kry att anmäla detta till Konkurrensverket, vilket skedde den 17 december 2021«.
Krys chefsjurist Sarah von Euler kommenterar vidare i mejlet:
»Sedan dess har vi stöttat myndigheten i dess utredning och respekterar deras resultat. Under de senaste 12–18 månaderna har Kry utvecklat sin styrning och har vidtagit flera åtgärder för att säkerställa att en situation som denna inte inträffar igen. Många av våra anställda genomgår obligatoriska utbildningar i styrning och efterlevnad för att säkerställa att vi verkar rättvist och på ett transparent sätt.«
Doktor.se motsätter sig dock »med bestämdhet« Konkurrensverkets beslut. »Vi har alltid agerat affärsmässigt och inom lagens ramar, och vi kommer att överklaga beslutet«, skriver företagets vd Martin Lindman i ett mejl till Läkartidningen. Han beskriver hur Doktor.se gjorde en analys som de grundade sina beslut på, snarare än en överenskommelse med Kry.
Ett sätt för företagen att konkurrera med varandra när det gäller annonsering via Google Sök är att man »köper« konkurrenternas varumärken. Det betyder att man betalar för att det egna varumärket ska synas, när någon söker på Google på konkurrentens namn. Martin Lindman framhåller att det inte var ekonomiskt hållbart att på det sättet »köpa« Kry, och det var därför man inte gjorde det.
Konkurrensverkets beslut kan överklagas till Patent- och marknadsdomstolen. Besluten finns att läsa på myndighetens webbplats. Läkartidningen har även sökt Doktor 24.
(uppdaterad 2025-04-04)