I januari gick Region Gävleborg, en av de så kallade Sussa-regionerna, över till Cosmic som nytt journalsystem. Efter en skakig start har kritiken mot systemet fortsatt strömma in från läkarhåll, bland annat i form av debattartiklar och skrivelser till hälso- och sjukvårdsledningen.
Nu larmar Torun Swenning, ST-läkare på Praktikertjänsts hälsocentral i Gävle, om det hon menar är en allvarlig bugg i systemet.

– Det är att patienterna inte alltid hamnar på historiklistan, alltså listan över mina senaste öppnade journaler. Om systemet stänger ner kan du alltid använda den för att gå tillbaka. Om du signerar för stafettläkare och inte vet när patienten varit på besök kan du omöjligt söka upp patienten genom tidboken om buggen inträffar. Har du tur har patienten ett så pass unikt namn att det går att söka fram den i befolkningsregistret, men det är ingen garanti, säger hon.
Torun Swenning berättar att hon felanmälde problemet första gången den 17 januari via regionens rapporteringssystem, men att hon inte fått någon respons sedan dess – trots att hon även skrivit en avvikelserapport om händelser kopplade till felet.
– Jag har haft buggen flera gånger sedan dess, så det har inte blivit åtgärdat.
Hon ser flera situationer där patienter, och i förlängningen även läkare, kan drabbas av allvarliga konsekvenser av felet.
– Det skulle kunna leda till att man inte kan hantera viktiga provsvar eller att man missar en röntgen, till exempel. Det skulle kunna göra att man missar allvarliga sjukdomar, som en cancer, säger Torun Swenning och fortsätter:
– Det är vi läkare med vår legitimation som är ytterst ansvariga om något går snett. Om man missar något på grund av detta kommer det inte framgå, det finns inga bevis. Det är både patientfarligt och ett arbetsmiljöproblem.
SVT Nyheter Gävleborg, som var först med att rapportera om felet, har varit i kontakt med hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Andersson som dock inte vill prata om den specifika buggen. Han säger dock att regionen hanterar alla rapporter om avvikelser som kommer in.
– Vi samlar in alla avvikelser och försöker hantera dem systematiskt.
Tomas Block är »chief medical officer« på Cambio, som levererar Cosmic. Han bekräftar i ett mejl till Läkartidningen att företaget känner till problemet: »Samma problematik har rapporterats in från enstaka användare även i Region Norrbotten.«
Man arbetar med att utreda var felet ligger, men har i dagsläget ingen möjlighet att säga när det kan vara åtgärdat, skriver Tomas Block.
»Vi har dock inte kunnat återskapa felet i våra interna miljöer och driver därför fortsatt utredningen vidare i samarbete med regionerna som är involverade. Eftersom vi ännu inte kunnat bekräfta vad som har hänt kan vi inte heller ge någon prognos angående åtgärd för närvarande.«
Han poängterar också att listfunktionen inte är tänkt att användas som huvudfunktion för att ha översikt på patienter.
»För detta finns väntelistor, tidbok, diktatlistor, enhetsöversikter bland annat beroende på den aktuella kliniska situationen. Listan i fråga ska fungera som ett stöd för att snabbare kunna hitta tillbaka till de patienter som användaren tidigare öppnat.«
Läs mer: Här finns hela Läkartidningens bevakning kring Cosmic