Felix Hansson är it-konsult på Region Västernorrland. Foto: Region Västernorrland

Region Västernorrland »gick live« med Receptroboten, som Felix Hansson uttrycker det, den 4 juni. Hittills har det gått bra tycker han.

– Det har gått bra, förutom lite »barnsjukdomar«, säger Felix Hansson.

Hur började allt då?

När Cosmic lanserades i Region Västernorrland i slutet av februari gick det trots allt »över förväntan«, enligt Emma Furberg, ordförande för Ångermanlands läkarförening.

Problemfritt var det ändå inte, och ett av problemen handlade just om läkemedelsmigreringen, som inte fungerade maskinellt i de flesta fall – och målet var att migreringen skulle ske just maskinellt, uppgav hälso- och sjukvårdsdirektören i en tidigare artikel.

Vissa regioner valde att lösa migreringen manuellt från början, och det var något som Region Västernorrland först fick ställa in sig på. Men då processen kan ta uppåt en kvart för varje patient fick ledningen i regionen en idé: kan regionens it-konsult Felix Hansson lösa detta på ett smidigare sätt?

– Någon dag efter vi hade »gått live« där i februari insåg vi att allt inte hade blivit överfört från det gamla systemet, NCS Cross. Vi lyckades ju flytta över cirka 94 000 patienters recept och hade då cirka en halv miljon kvar. Då blev jag kontaktad för att försöka lösa problemet, berättar Felix Hansson.

Han fick se hur det går till när läkemedel förs över manuellt, och ett tjugotal läkare var med i processen för att kravställningen och utvecklingen skulle bli korrekt och för att robotens funktion skulle matcha allas behov – och givetvis vara patientsäker.

Ett problem som Felix Hansson upptäckte i processen var att en del medicinska termer är olika i NCS Cross och Cosmic. »Högt blodtryck« i NCS Cross skrivs som »hypertoni« i Cosmic, och det är bara ett av många exempel. Den här typen av felmatchningar löstes genom att roboten stannar upp och frågar läkaren: »Ser detta bra ut?«, varpå läkaren får alternativ att välja mellan. Det programmerades alltså ett manuellt extra steg.

– Liknande problem har varit om information har skrivits in i på fel ställe i det gamla journalsystemet, och då har vi gjort som så att roboten förstår att det är fel vid överföringen och att läkaren behöver granska och justera informationen manuellt så att det blir rätt i Cosmic. Vi hade kunnat programmera roboten till att lösa den här sortens problem, men eftersom det hade varit väldigt tidskrävande ansågs det mer värt att få ut roboten i verksamheterna tidigare.

Så här ser Receptroboten ut när läkaren ska använda den. Foto: Felix Hansson, Region Västernorrland

Efter några månader, två testomgångar med flera inblandade läkare och ett slutligt pilottest som skedde under tre veckor på ortopedkliniken och en hälsocentral blev roboten klar.

Hur funkar den?

– Läkemedelsmigreringen sker löpande, då patienten i fråga har kontakt med vården. När läkaren sitter med patienten startar läkaren Receptroboten, och det första den ber om är personnummer. Sedan hämtas alla recept och ordinationsdetaljer, som kopieras till läkemedelsmodulen i Cosmic. Därefter får läkaren kontrollera och signera migreringen. Detta tar max fem minuter, förklarar Felix Hansson.

Läkarna är däremot inte helt övertygade. Det råder åtminstone delade meningar om värdet av roboten, enligt Emma Furberg.

– För att använda den här roboten måste man gå en kurs på en timme, och jag har fått höra från kollegor att det trots robotens hjälp krävts ganska mycket manuell handpåläggning och att det är svårt att arbeta med annat under tiden som roboten migrerar. Man måste ändå dubbelkolla att listan blir rätt i Cosmic, och därmed kanske roboten inte ger de tidsvinster man önskar. Flera läkare upplever den här satsningen som slöseri med pengar, när det också kom ganska sent och vi har ägnat flera månader åt manuell migrering. Sedan är det också svårt för oss att hitta tid att gå kursen, säger Emma Furberg.

Emma Furberg. Foto: Privat

Detta bekräftas av en läkare hon har haft kontakt med som testat roboten i skarpt läge. Läkaren i fråga anser också att införandet av roboten »i bästa fall är en marginell tidsvinst«.

Emma Furberg menar också att det kan finnas patientsäkerhetsrisker med överföringar mellan två parallella, men inte identiska, system.

– Läkemedel som har satts ut kanske inte har blivit utsatta i båda system, nämner Emma Furberg.

Felix Hansson menar att man tagit hänsyn till detta och att sådana uppgifter syns i överföringen. Vad gäller längden på kursen uppger han att den 35 minuter långa videoinstruktionen, som är en del av kursen, ska förkortas.

Om den här roboten hjälper er att få över läkemedelslistorna i Cosmic snabbare – skulle det även kunna hjälpa andra regioner med samma problem?

– Ja, jag har fått höra att flera regioner fått nys om att vi har det här, så det finns de som är nyfikna, men jag tror att de väntar lite för att se hur det går för oss, säger Felix Hansson.