I takt med att allt fler barn och unga har diagnostiserats med ADHD och autismspektrumtillstånd har också vårdbesöken för att få läkarintyg blivit fler, då läkarintyg i dag krävs vid prövning av körkortstillstånd för personer med dessa diagnoser.
Läkarintyg är dock onödigt, menar Transportstyrelsen, som anser att »särskilda medicinska krav för ADHD och autism inte kan motiveras«. Enligt utredningen, som myndigheten gjort på uppdrag av regeringen, framgår också att 99,6 procent av personer med ADHD eller autism får bifall i den medicinska prövningen. Myndigheten skriver också att både kunskapsläget och diagnospanoramat har förändrats och att reglerna därför behöver moderniseras. Transportstyrelsen föreslår nu att gällande föreskrifter ersätts med ett nytt kapitel som endast innehåller medicinska krav vid intellektuell funktionsnedsättning.

Svensk psykiatrisk förening välkomnar förslaget.
– Siffrorna talar sitt tydliga språk. De allra flesta, 99,6 procent, får ju intyget när de ansöker om det. Det visar ju att det här är en administrativ syssla som tar tid och kraft från annat, säger ordförande Jonas Eberhard.
Att kräva läkarintyg för att få tillstånd att börja övningsköra vid dessa diagnoser är onödigt, tycker han. Som psykiater inom vuxenpsykiatri är han själv inte överbelamrad av att skriva dessa intyg, då många börjar övningsköra före 18 års ålder och därmed hör till barn- och ungdomspsykiatrin, men han tror att han talar för de flesta verksamma psykiatrer när han säger att han är lättad över färre intyg att skriva.
– Det här skulle ha effekter i hela systemet, säger Jonas Eberhard och konstaterar:
– Körkortsprovet filtrerar bort dem som inte ska ha det. Dessutom är det orimligt mycket fokus på ADHD, det är ett tillstånd bland många. Det är viktigare att identifiera personer med missbruksproblematik. Det är större risker om den gruppen kommer ut på vägarna, säger Jonas Eberhard.
Även Ylva Sandström, ordförande i Svenska distriktsläkarföreningen (DLF), gör tummen upp till färre intyg via ett mejl till Läkartidningen, även om hon som specialist i allmänmedicin inte hanterar just dessa.
»Det är bra att Transportstyrelsen föreslår att man tar bort krav på intyg. Läkares administrativa börda drivs till stor del av att myndigheter kräver omfattande intyg. Därför är det oerhört positivt med en myndighet som funderar över sin roll i ökad byråkratisering.«
Remissvar är välkomna fram till den 7 augusti. Transportstyrelsens förhoppning är att nya föreskrifter ska gälla från och med den 15 januari 2026.
Läs även:
Debatt: Transportstyrelsen belastar psykiatrin i onödan