Annonserna består av filmer som innehåller Folkhälsomyndighetens logotyp och en AI-genererad Anders Tegnell som ser ut att göra reklam för olika preparat mot diabetes och astma. Det är fråga om så kallad »deep fake«, det vill säga AI-manipulering av ljud och bild som gör att det ser ut som om budskapet kommer från den påstådda källan.
»Det känns hemskt tråkigt att mitt och myndighetens namn utnyttjas på det här viset, och att bedragare försöker sko sig på utsatta människor som vill ha hjälp med sina hälsoproblem«, säger Anders Tegnell i en presskommentar.
Nu varnar myndigheten allmänheten för metoden samtidigt som man framhåller att FOHM aldrig gör reklam för enskilda preparat.
Som Läkartidningen kunde berätta i mars i år har tidigare bland andra Läkaresällskapet, Läkemedelsverket och Svensk förening för ortopedi fått sina identiteter och logotyper använda i liknande bluffannonser. De har alla polisanmält annonserna.
Folkhälsomyndigheten har, som de andra drabbade organisationerna, vänt sig till Facebooks ägare Meta och uppmanat bolaget att ta bort filmerna. Läkemedelsverket har tidigare lyckats få bort annonser.
»Att Läkemedelsverkets logotype används är något vi uppmärksammat vid några tillfällen. I likhet med andra myndigheter och organisationer har vi blivit varse att det mycket svårt att förhindra att detta sker. I enstaka fall har vi kontaktat Facebook som tagit bort den enskilda annonsen i efterhand«, skriver Ola Philipson, gruppchef för Läkemedelsverkets enhet för medicinteknik, till Läkartidningen.
(uppdaterad 2025-07-09)