Döende patient fick otillräcklig smärtbehandling
En ALS-patient fick sin kontinuerliga smärtbehandling stoppad när han lades in på sjukhus. Flera gånger fick personalen ge patienten injektioner mot den akuta smärtan innan kontinuerlig smärtlindring åter sattes in. Nu kritiseras vårdgivaren av Inspektionen för vård och omsorg. (3 kommentarer)
Kritik för splittrad vård i samband med självmordsfall
Efter ett självmordsfall kritiseras en vårdgivare för bristande planering av patientens vård. Patienten träffade under fyra månader tio olika specialister i psykiatri. (1 kommentar)
Digital vård får pengarna att rulla
När patientbesöken hos de digitala vårdgivarna skjuter i höjden gör landstingens nota för nätvården detsamma. I Stockholm har kostnaderna per månad ökat från under hundra tusen kronor till flera miljoner kronor på ett år – men någon direkt avlastning för den reguljära primärvården går ännu inte att se. (6 kommentarer)
»Om patienterna måste vänta en timme ber vi om ursäkt«
En länk mellan 1177 och en fysisk vårdcentral – så beskriver Johan Flodin, medicinskt ansvarig på Kry, den digitala vårdgivarens funktion. »Vi kan vara en första viktig kontakt för att slussa vidare till rätt vårdnivå«, säger han. (4 kommentarer)
»… detta rävspel fortsätter. Och som vanligt sitter den svage patienten i kläm.«
Inte ens den mest nitiska tjänstemannen, vare sig på Försäkringskassan eller inom kommunal omsorg, anser att de gravt funktionshindrade borde klara sig utan stöd och hjälp. Däremot försöker stat och kommun vältra över kostnaderna på varandra – och beskyller läkarna för att skriva »dåliga« intyg. Hans Olssons krönika vittnar om ett rävspel. (5 kommentarer)