En man fick diagnosen lungtumör. Först gjordes bedömningen att det skulle vara möjligt att operera, men vidare undersökning visade att sjukdomen spridit sig i kroppen så att den blivit inoperabel. Patienten lades in på lungkliniken, där han avled en dryg månad senare.

Under hela vårdtiden vid lungkliniken fick patienten inte ett enda läkarbesök vid sjukbädden, hävdar patientens föräldrar i sin anmälan. Han mådde dåligt, och att han inte fick något samtal med läkare förstärkte oron, skriver de. Själva fick de, trots upprepade ansträngningar, bara ett samtal med patientansvarig läkare. Där­emot fanns en löpande dialog med sjuksköterskorna.
På avdelningen fanns en rondrutin som innebar att läkare dagligen skulle gå runt och undersöka samtliga inneliggande lungpatienter. Denna rutin har inte följts för den aktuella patienten, vilket Socialstyrelsen är kritisk till. Verksamhetschefen skriver i sitt yttrande att rondrutinerna måste skötas, och tillägger att den dåvarande patientansvariga läkaren har slutat sin tjänstgöring vid sjukhuset.
Socialstyrelsen ser i sitt beslut allvarligt på att en patients och anhörigas önskemål om att få träffa läkare inte har tillgodosetts. Läkaren bär ansvar för att fullgöra sina arbetsuppgifter, men det är vårdgivarens ansvar att säkerställa att det bedrivs en god vård – till exempel genom egenkontroller för att säkra verksamhetens kvalitet.

Socialstyrelsens bedömning är att den här händelsen visar betydelsen av att vårdgivaren följer upp och säkerställer att patient och anhöriga, på ett bättre sätt än vid denna händelse, kan ha en kontinuerlig kontakt med ansvarig läkare.