Sommaren 2019 fick patienten diagnosen könsdysfori och sattes i kö för att träffa en läkare. Patienten behövde ett läkarutlåtande för att ansöka om ändrad könstillhörighet och könsbekräftande kirurgi. När patienten anmälde vårdgivaren till Ivo sommaren 2022 hade patienten ännu inte fått träffa en läkare.
Patienten uppgav i sin anmälan att väntetiden har lett till att vård och behandling uteblev. Till Ivo uppger vårdgivaren att väntetiden har berott på en »suboptimal läkarbemanning« och ett ökat inflöde av remisser samt att man har försökt rekrytera läkare till vårdenheten.
Ivo anser att vårdgivaren har haft otillräckligt med personal för att ge god vård och hänvisar i sitt beslut till hälso- och sjukvårdslagen (5 kap 2 §): »Där det bedrivs hälso- och sjukvårdsverksamhet ska det finnas den personal, de lokaler, de sjukvårdsprodukter och den övriga utrustning som behövs för att god vård ska kunna ges«.
Ivo fattade sitt beslut den 6 november 2023.
(uppdaterad 2023-12-13)