Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har haft ögonen på specialistläkaren i flera år. Den första av flera anonyma anmälningar mot läkaren inkom till myndigheten våren 2021. Enligt anmälaren, en kollega på samma klinik, har läkaren inte ens grundläggande kunskaper inom obstetrik och gynekologi. 2019 dog en kvinna efter ett akut kejsarsnitt där läkaren varit ansvarig, skriver anmälaren. Därefter plockades läkaren bort från all obstetrisk verksamhet. Läkaren har dock fortsatt att handlägga gynekologiska patienter, trots att hen »inte förstår livmodertappens anatomi«.
Ivo har därför granskat ett flertal patientfall. I nio av tio fall har myndigheten funnit brister. I sju av fallen rör bristerna att läkarens handläggning inte stämt överens med vetenskap och beprövad erfarenhet eller sakkunnig och omsorgsfull vård. Exempelvis underlät läkaren att utreda en patients cellförändringar vidare. Ett annat fall som kritiseras rör en patient i 50-årsåldern som rekommenderats en laparoskopisk myomenukleation, fastän läkaren borde ha rekommenderat en mindre riskfylld hysterektomi, såvida hon inte hade någon fertilitetsönskan, anser Ivo. I ett tredje fall ska läkaren ha använt en operationsmetod för behandling av bartolinit som inte är vetenskapligt utvärderad.
Även om allvarlighetsgraden i de flesta patientfallen bedöms som ringa kan det förklaras med att läkaren, enligt uppgift från arbetsgivaren, haft förändrade arbetsuppgifter sedan 2019, skriver Ivo. Läkaren själv säger sig vara medveten om att hen har brustit, men har sagt att det har berott på tidsbrist och att hen numera har fått mer tid. Ivo menar dock att läkaren fortfarande har kvar sitt specialistbevis och skulle kunna ta ett nytt jobb och därmed hamna i en ansträngd arbetssituation igen. Oskickligheten kan därför få betydelse för patientsäkerheten i framtiden. Därför yrkar nu Ivo på att läkaren ska få tre års prövotid.
I sin anmälan till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, har Ivo inte granskat dödsfallet 2019. Fallet har dock granskats tidigare. Då kritiserades vårdgivaren för brister i det akuta omhändertagandet och i rutinerna kring kommunikation, samarbete och ansvarsfördelning. Ingen enskild i personalen lastades för händelsen.