Urban Säfwenberg, Göran Läckgren och Bengt Fellström medger att man brutit mot Läkarförbundets marknadsföringsregler i den pressinformation som skickats ut när hälsotjänsten »Hur mår jag« presenterades. Man ifrågasätter i sitt inlägg Läkarförbundets rätt att »granska medlemmarnas näringsverksamhet«. Någon sådan rätt har givetvis inte Läkarförbundet. Det finns heller inget intresse av att få en sådan verksamhetsgranskande roll.
Medlemmar i Läkarförbundet har dock en skyldighet att följa våra regler inklusive marknadsföringsreglerna. Syftet med reglerna är att garantera allmänheten en god information och att upprätthålla en värdig anda i marknadsföring av läkarverksamhet. Grundregeln är att marknadsföringen ska vara saklig och korrekt samt värdig till form och innehåll. Det kan finnas anledning att betona att reglerna är teknikneutrala, det vill säga omfattar alla medier som kan användas för marknadsföring, även Internet.
Om Läkarförbundets etik- och ansvarsråd uppmärksammas på brister i marknadsföring av läkarverksamhet granskar vi den aktuella marknadsföringen och kontaktar oftast de ansvariga för att få kompletterande information. Den kritik som kan bli aktuell framförs i brev till de ansvariga med önskemål om ändring av felaktighet.
I det aktuella fallet med »Hur mår jag« har denna granskning påbörjats. Vi återkommer till de ansvariga för marknadsföringen när vi är färdiga. Om Säfwenberg et al avsatt lite tid till att läsa och tillämpa marknadsföringsreglerna hade sannolikt en del av den kritik som riktats mot deras verksamhet kunnat undvikas. Reglerna med kommentarer finns för nedladdning på Läkarförbundets webbplats.
Publicerad:
Läkartidningen 11/2012
Lakartidningen.se