David Finers och Lisbeth Sachs´ debattinlägg om Cancerfondens annonskampanj »Cancern talar« visar att cancerfrågan är viktig och berör. I samband med kampanjen i början av året fick vi en del reaktioner både från människor som tyckte att det var bra att Cancerfonden stack ut hakan i denna viktiga fråga och från dem som ifrågasatte anslaget.
Vår ambition med kampanjen var att visa den positiva utveckling som sker inom cancerforskningen. Därmed ville vi även inge hopp genom att visa att bidrag till forskningen ger resultat.
För att nå ut med detta viktiga budskap och minimera risken att försvinna i mediebruset, inte minst från kommersiella annonsörer, valde vi ett tydligt budskap. Utgångspunkten var att »cancern talar«, och alla otrevliga fakta som togs upp är dessvärre den krassa verkligheten; den vi vill förbättra genom forskning.
Samtidigt kommunicerades allt det goda som forskningen bidragit med, t ex: »På 60-talet var det bara 26% av männen som överlevde en cancersjukdom. Idag är det 53%« och »Idag överlever 97% av alla som får testikelcancer, vilket är en enorm förbättring på bara 30 år«. Dessa budskap visar på den positiva utveckling som vi åstadkommit genom forskning.

Helt beroende av gåvor
Cancerfondens vision är att »Cancer ska kunna botas«, och i den kampen är vi helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag eftersom Cancerfonden inte har några statliga bidrag.
Cancerfonden är idag den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning, och varje år finansierar Cancerfonden drygt 400 cancerforskningsprojekt och ett 30-tal cancerforskartjänster.

Tar med oss synpunkterna
Vi beklagar att vår annonskampanj har väckt anstöt hos en del, och vi tar med oss synpunkterna i resonemang kring kommande kampanjer.
Sommarens TV-reklam hade ett helt annat anslag – »Tack för ditt bidrag till någon annans morgondag«. Där ville vi kommunicera värdet av att ge.
Vi är alla olika och ser och bedömer samma budskap på olika sätt. Just detta gör kommunikationen vansklig om något så viktigt som behovet av pengar för att göra morgondagen bättre för patienter och anhöriga som drabbas av cancer.


Den kritiserade annonsen kompletterades med denna, publicerad på annan plats i tidningen, påpekar Cancerfonden.