Reklamen för Gardasil riktad till allmänheten har väckt stort intresse. I Läkartidningen nr 30–31/2008 (sidan 2121) ifrågasätter Lars Linnersten om den Gardasilreklam som skickats ut från Sanofi Pasteur MSD direkt till föräldrar med döttrar i åldrarna 16–17 år är förenlig med lagstiftarens intentioner.
Läkemedelsverket (LV) har i brev till Sanofi Pasteur MSD framfört att det är LVs åsikt att det aktuella utskicket strider mot de bestämmelser om marknadsföring som finns i Läkemedelslagen och att det också strider mot läkemedelsbranschens eget etiska regelverk om god marknadsföring. Den viktigaste kritiken LV riktar mot brevet är att det inte klart framgår att det är reklam. LV har också kritiserat vissa delar av utformningen av brevet och ska nu ta ställning till om de åtgärder som företaget föreslagit som svar på anmärkningarna är tillräckliga.

Lars Linnersten skriver vidare att LV borde ha stoppat reklamkampanjen för Gardasil eftersom någon ansökan om förhandsgranskning innan kampanjen startades inte hade lämnats in. Med nuvarande lagstiftning finns inte någon möjlighet för LV att göra en sådan förhandsgranskning. LV kan bara granska reklamkampanjer i efterhand.
Bakgrunden till detta är att svensk grundlag innehåller ett censurförbud, och det innebär att en förhandsgranskning skulle strida mot grundlagen. Censurförbudet uppmärksammades redan när bestämmelserna om marknadsföring av vacciner togs in i Läkemedelslagen, och i propositionen framgår tydligt att lagstiftaren ansåg att något krav på förhandsgodkännande inte kunde införas i svensk rätt.
Sedan flera år tillbaka har anmälan om felaktig marknadsföring av läkemedel kunnat göras till LV. Sedan maj 2007 omfattar LVs uppdrag även granskning av läkemedelsreklam i TV.