Jag har länge använt mig av en PIN-kod när jag ringt in recept, detta har varit smidigt och utan krångel. Stor blev därför min förvåning när proceduren plötsligt upphörde att fungera, »ogiltig PIN-kod, försök igen«. På apotekets telefonservice kunde man inte ge mig någon förklaring till varför min kod avregistrerats.

Nåväl, jag fick en ny kod, den fungerade ett tag, men efter en tid var det stopp igen. Den receptarie jag till slut kom fram till frågade då om jag möjligen fått någon kod på apoteket för min egna mediciner. Ja, det hade jag ju! Jag hade till och med fått en ny kod efter ett halvår eftersom jag råkat slänga den första.
På detta sätt fick jag därför reda på att man som läkare har samma PIN-kod för sina apoteksärenden i tjänsten som för sina personliga mediciner. Därför hade min kod automatiskt avregistrerats varje gång jag hämtade ut en kod på apoteket för mina egna mediciner! Hur många kolleger känner till att det fungerar så? Flera receptarier, både på apotekets telefontjänst och ute på apoteken, känner i varje fall inte till det här, jag har frågat.

Jag känner mig inte riktigt bekväm med att det ska vara samma kod. I mitt arbete har jag krav på mig att förvara recept m m så att de är maximalt skyddade, men koden till mina privata apoteksärenden behöver inte samma skydd. Men visst, jag kan hantera det om det bedöms nödvändigt att det ska vara så här.

Det som däremot stör mig mycket mer är bristen på information! Hur tänker Apoteksbolaget? Nog borde väl detta vara en viktig information till alla läkare (vi kan också behöva mediciner!), så att man dels skyddar koden rätt, dels slipper trasslet med att den plötsligt inte fungerar?