Under riksstämman i december var Janet Grant, professor i medicinsk pedagogik från Storbritannien, och Hans-Asbjørn Holm från Legeforeningen i Norge inbjudna att tala på Läkarförbundets och Läkaresällskapets gemensamma symposium om fortbildning. De är läkarkårens stora internationella auktoriteter inom området med mångårig erfarenhet av pedagogiskt stöd till läkarnas professionella utveckling.

Janet Grant menade att läkare tillgodogör sig kunskap på olika sätt beroende på personlighet och förutsättningar, och var kritisk till den reglering som finns i Storbritannien med detaljerade krav på genomförda utbildningsaktiviteter. Hon menade att det inte går att skapa meningsfulla standardiserade utbildningsformer som passar alla bara därför att de lätt låter sig mätas och regleras.
Att försöka skapa reglering av läkarnas kompetensutveckling ansåg hon byggde på en falsk förhoppning att man därigenom kan identifiera de läkare som inte längre har den kompetens som de behöver för sitt yrke. Tyvärr har det dock visat sig att det inte finns något samband mellan lågt deltagande i utbildningsaktiviteter och inkompetens som läkare. Inte heller går det att hitta entydiga positiva samband mellan framgångs-rika behandlingsformer och specifika utbildningsinsatser, förklarade Janet Grant.
Hans-Asbjørn Holm menade att lärande för läkare oftast är något som sker omedvetet och sammanvävt med det dagliga patientarbetet och att det är så som läkare blir motiverade att lösa problem och ständigt förbättra sig. Därför bör fortbildningen vara en del av det kontinuerliga kvalitetsarbetet i vården och inte avgränsas till något som bara gäller den enskilda läkarens yrkeskarriär.

Många för idag fram önskemål om att vi även i Sverige bör införa krav på att läkare ska delta i ett visst antal timmars extern fortbildning för att få behålla sitt specialistbevis. Tanken är naturligtvis att läkargruppen på så vis ska garanteras rätt till utbildning. Tyvärr har vi alltför många exempel från andra europiska länder på att så inte blir fallet.

Att läkare har goda möjligheter till extern fortbildning är en avgörande fråga för professionens framtida ställning. Poäng i CME (continuous medical education) är dock ingen snabblösning på detta problem. Läkarförbundet och Läkaresällskapet vill i stället se en bred debatt i ämnet och inbjuder som ett led i vårt fortsatta arbete i frågan till en gemensam temadag fredagen den 20 mars.