Entusiasm för diagnostiska etiketter kan leda till att tillstånd inom utvecklingens normalvariationer omformuleras till störning eller till och med sjukdom. Sannolikt får åtskilliga stökiga och okoncentrerade barn felaktigt diagnosen ADHD och ibland farmakologisk behandling – omognad och psykosocialt betingad oro har då medikaliserats. Till detta bidrar svagheterna med DSM-diagnosens teori och praktik, kanske också att skola och ibland föräldrar ser diagnosen som enda medel att få resurser för stödåtgärder. Dessa påståenden, bör tilläggas, motsäger inte det faktum att korrekt diagnostiserad ADHD-störning är ett allvarligt problem, att centralstimulantia kan betyda en avgörande hjälp och att genetiska faktorer har stor betydelse.
Att anpassa skolan (och förskolan) till barnet, med hjälp av t ex mindre barngrupper och bättre struktur, är naturligtvis att föredra framför att anpassa barnet till skolan genom okänslig disciplinering eller onödiga medicinska åtgärder. I dagens skola saknas de tidigare skolmognadsklasserna. De gjorde det möjligt för omogna barn att göra sin begåvning och sociala förmåga rättvisa i en årskurs som svarade mot deras biologiska mognad. Relativ omognad får stor betydelse genom skolans årskullsindelning – de yngsta i årskursen har klasskamrater som har upp till 12 månaders försprång i sin psykiska och fysiska utveckling.
En svensk undersökning talar för att undergrupper i det heterogena ADHD-syndromet utgörs av sent mognande barn [1]. Som stöd för detta kan man möjligen tolka fyndet att heritabiliteten hos vuxna bara är kring 30 procent [2].
I litteraturen om »birth-date effects« har födelsetiden på året visats vara korrelerad med flera fysiologiska, psykologiska och sociala variabler. Två exempel ges här. I ett äldre svenskt värnpliktsmaterial bestående av de närmare 50 000 män som mönstrade 1969, före ADHD-diagnosens tid, hade de på året tidigt födda klart gynnsammare värden än de på året sent födda i fråga om ett flertal psykologiska funktioner, skolresultat och utbildning [3].
En nutida undersökning av ett mycket stort antal skolbarn i USA jämförde frekvensen av ADHD-diagnos och medicinering med centralstimulantia hos de yngsta respektive de äldsta inom klasserna 5 och 8 (10- och 13-åringar). Av dem som fötts i den senaste månaden före avgörande årskullsdatum, 30 november, hade 8,4 procent diagnosen ADHD, att jämföra med 5,1 procent av decemberbarnen. De förstnämnda medicinerades nästan dubbelt så ofta som de äldsta i årskursen [4]. Totalt beräknades 800 000 fall av onödig medicinering och 1,1 miljon felaktiga ADHD-diagnoser [5].
Den för skolan lätta utvägen att medikalisera problematiskt beteende har lett till att flera delstater i USA förbjudit lärare att hänvisa familjerna till läkare för att få centralstimulantia [6].
Viktigast i sammanhanget är ändå de psykosociala faktorerna, med tanke på preventiva möjligheter. Deras betydelse har påvisats i flera tyska arbeten, tillsammans med goda resultat av stödåtgärder och psykoterapier. Den prospektiva »Frankfurter Präventionsstudie« omfattar ett normalmaterial av 500 förskolebarn i vardera åtgärdsgrupp och kontrollgrupp.
Redan efter ett år gav psykologiskt kompetent personalhandledning klar symtomminskning. Uppföljning kommer att ske efter första skolåret, omfattande också ett större antal omsorgsfullt studerade psykoterapier med ADHD-barn [7, 8].
En annan tysk rapport beskriver 93 barn, varav 28 tidigare Ritalina-behandlade, som med goda resultat behandlats med barn- och familjeterapi. Barnen kunde undan för undan bättre klargöra sina önskningar, rädslor och konflikter och därmed också ge upp sina störande beteenden och ADHD-symtom. Medicineringen kunde avslutas i 27 av de 28 fallen och hade vid uppföljningen sex månader efter terapislut inte behövt återupptas [9].
I den brittiska National Survey av 5–16 år gamla barn var låg utbildning hos föräldrar och ensamt föräldraskap 71 respektive 87 procent vanligare hos barn med »hyperkinetic syndrome« än i övriga populationen (referens, se Hjern et al [10]).
Också i Frankrike finns en syn på ADHD som är bredare och utvecklingspsykologiskt bättre informerad än den som är vanlig i amerikansk och svensk barnpsykiatri. Förutom epigenetiken uppmärksammas det tidiga samspelet mellan barn och föräldrar och utvecklingen av affektreglering och anknytning [11].
En aktuell svensk studie av 1,1 miljon svenska barn, årskullarna 1987–2000, har påvisat starka samband mellan ogynnsamma psykosociala omständigheter och förskrivning av centralstimulantia (totalt 7 960 barn). Familjefaktorerna lågutbildade föräldrar, ensamt föräldraskap och socialbidrag till familjen var 2,3 respektive 1,5 och 2,3 gånger vanligare hos de barn som behandlats med centralstimulantia [10]. Annorlunda uttryckt predicerades förskrivningen i 33 procent av låg utbildning hos mödrar, i 14 procent av ensamt föräldraskap, i 10 procent av att familjen hade socialbidrag (samt i 4 procent av psykisk störning eller missbruk hos föräldrarna). Ett betydande antal barn skulle sannolikt ha sluppit centralstimulantia och kanske också ADHD-diagnos om de nåtts av adekvata psykologiska, sociala och pedagogiska åtgärder.
Denna studie är ett glädjande undantag från den i Sverige förvånande bristen på bredare intresse för etiologi och behandling än enbart genetiska och farmakologiska aspekter.
Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: Inga uppgivna.