Håkan Mobackens inlägg angående Duac innehåller två huvudfrågor, dels hur produktresumén uppdateras och vem som gör faktagranskningen, dels ett ifrågasättande av marknadsföringen.
Beträffande produktresumén så är marknadsförande företag skyldigt att föreslå änd­ringar i denna om nya ­vetenskapliga resultat gör informationen vilseledande. Ändringar kan givetvis också initieras av Läkemedelsverket, men då vi inte kan förväntas kunna kontinuerligt värdera alla vetenskapliga publikationer är vi tacksamma för påpekanden av den typ som Håkan Mobacken gör i sitt brev. Om ändringar i produktresumén skulle bli aktuella måste sådana beslutas i samråd med bland annat England, som är referensland i den europeiska godkännandeproceduren för denna produkt. Faktagransk­ningen görs således i samarbete mellan Europas läkemedelsmyndigheter.

Även när det gäller kritik av marknadsföring av läkemedel är vi mycket tacksamma när professionen kontaktar oss om information som de bedömer vara missledande. Läkemedelsverket kommer nu att initiera en granskning av LEO Pharmas marknadsföring av läkemedlet Duac i syfte att värdera om marknadsföringen är i överensstämmelse med befintlig vetenskaplig dokumentation som ligger till grund för bland annat texten i farmakodynamikavsnittet (5.1) i produktresumén. Denna del av utredningen görs nationellt.