Bruce A Beutler och Jules A Hoffmann får dela på ena hälften av priset för sina upptäckter rörande aktivering av medfödd av immunitet. Den andra halvan går till Ralph M Steinman för upptäckten av den dendritiska cellen och dess betydelse för den förvärvade immuniteten.
Deras upptäckter har revolutionerat immunologin, enligt Nobelförsamlingen vid Karolinska institutet, där årets pristagare tillkännagavs kl 11.30 i dag den 3 oktober.
Bruce Beutler och Jules Hoffmann upptäckte receptorer som kan aktivera det medfödda immunsystemet.
Jules Hoffmann upptäckte 1996 att bananflugor med mutationer i Toll-genen inte kunde skydda sig mot bakterier eller svamp. Hos bananflugor verkade därför aktivering av Toll-genen vara nödvändig för att sjukdomsalstrande mikroorganismer ska kännas igen.
Bruce Beutler gjorde en liknande upptäckt hos möss, nämligen vilken receptor som binder till lipopolysackarid (LPS). LPS bildas av sjukdomsalstrande bakterier och kan också utlösa septisk chock när immunsystemet överstimuleras. Beutler och hans grupp upptäckte att möss som inte reagerade på LPS hade en mutation i en Toll-liknande gen.
Upptäckterna gjorde att forskningsfältet medfödd immunitet utvecklades explosivt, enligt Nobelförsamlingens pressmeddelande, och i dag har ett tiotal Toll-liknande receptorer hos möss och människor identifierats.
Ralph Steinman upptäckte 1973 en ny typ av immunceller, dendritceller. Han visade att T-celler reagerade starkt på en mängd substanser när dendritceller var närvarande. Steinman har visat att dendritcellerna kan starta nya immunreaktioner. De får signaler från det medfödda immunförsvaret och avgör om T-cellerna ska starta förvärvade immunreaktioner eller inte, så att immunsystemet kan reagera på till exempel virus men inte på kroppsegna molekyler.
Årets upptäckter har lett till kunskaper om immunsystemet, stimulerat till bättre vacciner och ökat förståelsen för inflammationssjukdomar, enligt Nobelförsamlingen.
Läs mer på Nobelprisets webbplats, Nobelprize.org.

Pristagarnas nyckelpublikationer, enligt Nobelförsamlingen:

Poltorak A, He X, Smirnova I, Liu MY, Van Huffel C, Du X, Birdwell D, Alejos E, Silva M, Galanos C, Freudenberg M, Ricciardi-Castagnoli P, Layton B, Beutler B. Defective LPS signaling in C3H/HeJ and C57BL/10ScCr mice: Mutations in Tlr4 gene. Science. 1998;282:2085-8.
Lemaitre B, Nicolas E, Michaut L, Reichhart JM, Hoffmann JA. The dorsoventral regulatory gene cassette spätzle/Toll/cactus controls the potent antifungal response in Drosophila adults. Cell. 1996;86:973-83.
Steinman RM, Cohn ZA. Identification of a novel cell type in peripheral lymphoid organs of mice. J Exp Med. 1973;137:1142-62.
Steinman RM, Witmer MD. Lymphoid dendritic cells are potent stimulators of the primary mixed leukocyte reaction in mice. Proc Natl Acad Sci U S A. 1978;75:5132-6.
Schuler G, Steinman RM. Murine epidermal Langerhans cells mature into potent immunostimulatory dendritic cells in vitro. J Exp Med. 1985;161:526-46.

Läs även:

Ralph Steinman död