Att engagera patienterna är i dag en av de prioriterade frågorna för WHO:s patientsäkerhetsprogram, berättade Edward Kelley när han föreläste på medicinska riksstämman på onsdagen. Man har byggt upp ett internationellt nätverk av patientrepresentanter och börjat utveckla verktyg som patienterna kan använda.
En checklista för säkrare barnafödande har testats i Indien och har nu förts över till en mobilversion: Varje dag under den första veckan efter förlossningen får mamman ett sms med frågor om risktecken, och utifrån svaren leds hon vidare till en bedömning.
– På liknande sätt kan man använda mobilen för att övervaka vaccinationer och annat, sade Edward Kelley. Jag tror att mobilen har en lysande framtid inom hälsovården.
WHO har haft ett program för patientsäkerhet sedan 2002 och kan se tillbaka på några framgångsrika insatser. En av de första var en satsning på handhygien, där man ställdes inför problemet att det inte finns tillgång till tvål och vatten överallt inom sjukvården. Lösningen blev att WHO utvecklade en metod för att producera alkoholbaserad handtvätt lokalt i u-länder. I dag deltar 124 länder, med cirka 90 procent av jordens befolkning, i satsningen på handhygien.
En annan lyckad satsning är checklistan för säker kirurgi (se LT nr 5/2009, Checklista vid operation minskar dödsfall och komplikationer). En omdiskuterad punkt på listan var kravet att använda pulsoximeter, eftersom många sjukhus i u-länderna inte hade tillgång till sådana. WHO startade ett projekt, i samarbete mellan privata och offentliga aktörer, som utvecklade en billig pulsoximeter.
Under de kommande tio åren kommer det inte att bli lika mycket fokus på sådana tekniska innovationer, sade Edward Kelley. I stället blir det mer satsning på ledarskap och styrning. Förklaringen är inte bara att WHO:s patientsäkerhetsprogram nu har mindre pengar att röra sig med än tidigare, betonade han:
– Ledarskap och styrning kan låta abstrakt, men det finns metoder att närma sig det på ett systematiskt sätt. Man behöver till exempel analysera hur man skapar incitament som drar åt rätt håll.
Publicerad:
Läkartidningen 49/2011
Lakartidningen.se