Nederländerna, Danmark, Island, Luxemburg, Belgien och Sverige. I den ordningen rankas de sex bästa länderna av tankesmedjan Health Consumer Powerhouse, vars rankning av sjukvårdssystems konsumentvänlighet, Euro Health Consumer Index, presenterades i dag. Förra rankningen, 2009, placerade Sverige på nionde plats.
I botten av listan ligger Serbien och näst sist Bulgarien. Rumänien, Lettland, Makedonien och Albanien ligger nästan lika långt ned.
Rankningen baseras på 42 indikatorer inom följande fem områden, som är utvalda för att vara av särskild betydelse för »vårdkonsumenten«: patienträttigheter och patientinformation, väntetider till behandling, behandlingsresultat, vårdsystemets omfattning samt läkemedel.
Nederländerna får alltså högst totalpoäng och rankas högst även inom området vårdsystemets omfattning. Men inom området behandlingsresultat är det Sverige och Norge som får högst poäng.
Tankesmedjan påpekar att rankningen ska ses som en mätare av konsumentvänligheten och inte som en generell mätare av sjukvårdssystemens kvalitet. Men när det gäller Nederländerna påpekar Health Consumer Powerhouse i sin rapport att oavsett vilken aspekt tankesmedjan har tittat på sedan 2006 så har Nederländerna landat på en topp 3- eller topp 4-placering. Det gör det frestande att hävda att det nederländska sjukvårdssystemet faktiskt är det bästa, skriver man i rapporten.
Nederländernas försäkringsfinansierade system med obligatorisk konkurrensutsatt försäkring kombinerat med långtgående valfrihet och konsumentinflytande är något som Sverige och andra länder bör ta efter, enligt tankesmedjan.
Tankesmedjan, som har sin bas i Danderyd, har presenterat liknande rankningar sedan 2005 och sponsras av läkemedelsföretag.
Publicerad:
Läkartidningen 22/2012
Lakartidningen.se