De mest avskräckande exemplen på missbruk av psykiatrin kommer från totalitära regimer.
I dåvarande Sovjetunionen betraktades oliktänkande eller dissidenter som psykiskt sjuka och spärrades in på en beryktad rättspsykiatrisk klinik vid Serbskij-institutet i Moskva [1]. Där fick de sitta under veckor till flera år. De fick starka lugnande mediciner och visste inte när, eller ens om, de skulle bli utsläppta.
Dissidenterna omfattade fem grupper:

Förespråkare för mänskliga rättigheter och demokrati.
Nationalister som arbetade för autonomi för bla de baltiska staterna och Ukraina.
De som ansökt om tillstånd att emigrera.
Religiöst troende som ville häva statens restriktioner mot kyrkan.
Medborgare som uppfattades som obekväma för att de framfört klagomål över byråkratiskt missbruk.

Vid sidan av den psykiatriska vården förfogade den sovjetiska staten över fängelser och arbetsläger för att utöva social kontroll. Skälen till att psykiatrin ofta föredrogs var att man kunde ogiltigförklara åsikterna, eftersom de producerats av sjuka hjärnor. Man önskade också undvika processer där maktmissbruket kunde avslöjas.
Särskilt viktigt var det att få tyst på inflytelserika kritiker som Pjotr Grigorenko, generalmajor i Röda armén, och andra med hög position i samhället. Grigorenko degraderades 1962 till menig, spärrades in på mentalsjukhus och blev senare fråntagen sitt sovjetiska medborgarskap.


Sovjet som enpartistat – en förutsättning
Mer flagrant kan ett politiskt missbruk av psykiatrin inte vara, och dess förutsättning var Sovjetunionens ställning som enpartistat, där staten var liktydig med kommunistpartiet.
Psykiaterkåren indoktrinerades redan under studietiden. I schemat ingick politiska studier i bla marxism-leninism, kommunistpartiets historia, materialism och vetenskaplig ateism. Ansvar för folket och Sovjetstaten inpräglades.
Psykiatrerna kom att fungera som dubbelagenter med plikter både mot partiet och mot sina patienter. Toppskiktet utgjordes av partianslutna som blivit befordrade på grund av sin starka övertygelse.
Obestridd ledare från 1962 fram till mitten av 1980-talet var Andrej Snezjnevskij, som var chef för Psykiatriska institutet och redaktör för landets enda psykiatriska tidskrift. Han dompterade psykiaterkåren som Stalin Sovjetunionen. Det var han som avgjorde vilka som fick delta i kongresser utomlands, där samma lilla klick återkom oberoende av konferensens tema.
Den sovjetiska psykiatrin hade fastnat i den gamla pavlovska idévärlden och höll inte jämna steg med den internationella utvecklingen.
Snezjnevskij vidgade schizofrenibegreppet till att omfatta en undergrupp med smygande utveckling och utan tydliga schizofrena symtom. De mest subtila förändringar i beteendet kunde diagnostiseras som tecken på en av de svåraste psykiska sjukdomarna.
Det är i grunden ingen orimlig tidig diagnostik, men den möjliggjorde att många dissidenter kunde sjukförklaras.
Typiska kännetecken var bla följande:

Reformistiska vanföreställningar – dessa personer handlade på ett sätt som i demokratiska stater skulle vara helt naturligt. De ifrågasatte åsidosättandet av medborgarnas basala rättigheter, att religion inte fick utövas, bristen på öppenhet och insyn i maktutövningen och styrningen av den vetenskapliga forskningen. Det är en ironi att president Michail Gorbatjov med sin perestrojka (nydaning) kunde ha misstänkts lida av schizofreni.
Grandiositet i form av opposition mot den allenarådande staten.
Dålig social anpassning – ett tecken på protest mot konformism.
Skenbar normalitet – när inget annat passade ställdes denna diagnos på de oliktänkande.

De som internerades på grund av dessa diagnoser kunde vara framstående samhällsmedlemmar i olika avseenden. Många upplevde en kränkning av sin mänskliga värdighet när de pressades att ge upp sin övertygelse för att över huvud taget bli frisläppta. De som senare lyckades emigrera till väst visade inga tecken på schizofreni.


Psykiatrins etiska koder
World Psychiatric Association (WPA) skakades under 1970-talet av motsättningarna mellan väst och öst, och krav restes att Sovjetunionen skulle uteslutas. Efter sega förhandlingar accepterades 1977 en etisk kod, den sk Hawaiideklarationen, där Clarence Blomquist med sin unika dubbelkompetens i medicinsk etik och psykiatri var chefsarkitekten. Nyckelparagrafen slår fast att den psykiatriska professionens metoder inte får utnyttjas vid frånvaro av psykisk sjukdom [2]. 1996 års revision, Madriddeklarationen, innehåller anmärkningsvärt nog inte denna bestämmelse, trots att deklarationen är utförlig i övrigt. Från WPAs håll hävdas att de båda deklarationerna kompletterar varandra och att nyckelparagrafen således fortfarande gäller. I klarhetens intresse borde samma paragraf ingå i Madriddeklarationen [3].
En verklig förändring i Sovjetunionen inträdde först med Michail Gorbatjovs reform 1985 om glasnost (öppenhet), som tillät kritik mot psykiatrins missbruk. En självprövning ledde till att man erkände att hyperdiagnostik hade förekommit där symtomens svårighetsgrad var lägre än vad psykiatern hade beskrivit.


»Barmhärtighetsdödande« i Nazityskland
Ett andra exempel på politiskt missbruk av psykiatrin är från Nazityskland [4]. Här gällde det erkänt psykiskt sjuka, där strävan efter renrasighet prioriterades framför vård. Fram till 1945 steriliserades 375000 psykiskt sjuka och 100000 avrättades. Många andra dog av svält, infektioner och vanvård. Endast en femtedel av de sjukhusvårdade psykiatriska patienterna överlevde. I förledande syfte kallades avlivandet Gnadentod, barmhärtighetsdödande.
Att läkare kunde förmås delta i denna djupt inhumana hantering berodde på att icke-partianslutna ledargestalter hade avlägsnats, gått i landsflykt eller skickats till indoktrineringsläger. I övrigt fungerade nazistpartiet som en enda stor sekt där ledarens auktoritet inte fick ifrågasättas.


Ofrivillig sterilisering i Sverige
Som ett demokratiskt land har Sverige i huvudsak varit förskonat från statens systematiska styrning av psykiatrin. Ofrivillig sterilisering förekom dock före 1976, då särskilda lagar reglerade abort och sterilisering av psykiskt sjuka och utvecklingsstörda. Indikationerna var medicinska, genetiska och sociala, ofta i kombination. Den nuvarande steriliseringslagen slår fast att sterilisering endast får ske på den enskilda individens begäran.
Frågan om ofrivillig sterilisering hade tagits upp flera gånger genom åren av politiker och massmedier utan att väcka respons. Först 1998 tillsattes en statlig utredning av hur den gamla steriliseringslagen hade tillämpats [5]. Det visade sig att av omkring 63000 steriliseringar hade nära hälften skett utan samtycke, under tvångsliknande former eller efter övertalning och påtryckning. Flertalet var kvinnor, och omständigheterna kunde gälla villkor för utskrivning, abort eller att få gifta sig. Riksdagen beslutade om schablonersättning på 175000 kronor till de ännu levande. Omkring 1700 personer har hittills fått ersättning.
Det är svårt att förstå varför erkänslan för lidandet och den ekonomiska gottgörelsen kom så sent. Synbarligen har det tagit tid för opinionen att på detta område tillämpa den grundläggande etiska principen – pregnant kodifierad i FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna från 1948 och i den svenska regeringsformen från 1974 – att alla människor har samma värde och samma rätt, oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället. En utvecklingsstörd person som är kapabel att ha ett stabilt sexuellt förhållande bedöms numera i regel ha rättslig handlingsförmåga rörande äktenskap, abort och sterilisering.
Detta moderna förhållningssätt till sexuell samlevnad har resulterat i att utvecklingsstörda kvinnor föder barn alltmer sällan. Stöd och service har således haft gynnsammare effekt på de utvecklingsstördas barnalstring än tidigare epokers påtvingade aborter och steriliseringar [6].


Vårdens förfall – en form av politiskt missbruk
Bristande engagemang och otillräcklig tilldelning av resurser till den psykiatriska vården är en form av politiskt missbruk. Trots att psykiatrin har en ändamålsenlig organisation med integration med den somatiska vården på sjukhus och med socialtjänsten utanför sjukhus har vården tillåtits förfalla under senare år. Det är något av en paradox att när behandlingen av psykiska sjukdomar blivit mer effektiv än någonsin är tillgången på vård ojämn, utan kontinuitet och ibland helt obefintlig. Vårdplatserna har dragits ner långt bortom all rimlighet. Den väl tänkta Psykiatrireformen är inte genomförd överallt.
Konsekvenserna är tydliga. På många håll i landet är inte ens självmordsrisk längre en garanti för att bli inlagd och få skydd på en psykiatrisk klinik. Därmed riskerar självmorden att öka. De psykiskt sjukas andel bland hemlösa har fördubblats under 1900-talets senaste år. Endast en mindre del av psykiskt funktionshindrade, och långt ifrån alla som behöver och har rätt till det, får stöd och service.
Politiker betygar ofta att psykiatrin är ett prioriterat område, men i praktiken gäller snarast motsatsen. Även den mest hängivna personalen håller på att tröttna och går till annan verksamhet. Belastningen på de kvarvarande ökar med personalflykt i onda spiraler. Tidigare välfungerande psykiatriska kliniker sviktar [7].


Tvångsvård oetisk när vårdbehov upphört
Psykiatrin har en dubbel funktion genom att både göra gott mot sina patienter och – framför allt genom den rättspsykiatriska vården – utöva social kontroll. Uppgifterna kommer vanligtvis inte i konflikt med varandra, men vid rättspsykiatrisk vård av psykiskt störda lagöverträdare med särskild utskrivningsprövning tvingas psykiatrin att utöva den sociala kontrollen trots att det inte längre finns ett vårdbehov. Det är ett sedan länge påtalat politiskt missbruk av psykiatrin, vars fortgående underminerar psykiatrins legitimitet.


Inkonsekvens av Högsta domstolen
En mer subtil påverkan på psykiatrin kan förekomma när det gäller att bestämma påföljder för psykiskt störda lagöverträdare. Om en lagöverträdare handlat utan vett och vilja – med lagens bokstav under inverkan av allvarlig psykisk störning – gäller fängelseförbud [8]. Mijailo Mijailovic, Anna Lindhs mördare, dömdes av Högsta domstolen till livstids fängelse, vilket innebar att hovrättens dom om rättspsykiatrisk vård upphävdes [9].
Högsta domstolen skriver att domstolar måste vara försiktiga med att döma till fängelse när det finns anledning att misstänka allvarlig psykisk störning. Enligt lagens förarbeten bör det inte ställas krav om att det, som Riksåklagaren har gjort gällande, tydligt skall framgå av utredningen att det är fråga om en allvarlig psykisk störning. Välgrundad misstanke härom räcker således för att fängelseförbudet skall gälla.
I Socialstyrelsens rättsliga råd menade en majoritet – fyra ledamöter – att en allvarlig psykisk störning förelåg, medan två (ordföranden [jurist] och en psykiater) var skiljaktiga. Givetvis behöver inte majoriteten ha rätt, men dit hörde den professor i rättspsykiatri som själv gjort en rättspsykiatrisk undersökning av Mijailovic, ytterligare en rättspsykiater, en psykiater och en psykolog.
Mijailovic hade haft flerårig kontakt med den öppna psykiatriska vården, behandlats med neuroleptika och dessutom vistats under drygt ett år på ett behandlingshem för psykotiskt insjuknade unga personer. Trots att det således fanns starka misstankar om allvarlig psykisk störning hos gärningsmannen dömde Högsta domstolen till fängelse.
Domen har inte väckt debatt och förefaller vara i enlighet med det allmänna rättsmedvetandet. Man kan dock tycka att skyddet för allmänheten borde vara likvärdigt vare sig det gäller fängelse eller rättspsykiatrisk vård samtidigt som vårdbehovet blir bättre tillgodosett i rättspsykiatrisk vård.
Hade det därför inte varit mest humant att gärningsmannen fick kvalificerad och konsekvent vård? Fanns möjligen ett vedergällningsmotiv, att ge lagens strängaste straff åt mördaren av en avhållen utrikesminister? I en artikel på DN Debatt [10] hade flera vänner till Anna Lindh uttalat kritik mot hovrättens handläggning. Ingen av dem var psykiater eller psykolog, och de ifrågasatte ett »osunt expertstyre«. Anna Lindhs make, tidigare statsråd, sedermera landshövding och en av arkitekterna bakom Psykiatrireformen, hade uttalat att livstids fängelse var den enda påföljd som kunde accepteras av honom.
Var domstolen mer påverkad av etablissemangets och folkets mening än av expertmajoritetens? Endast den fortsatta utvecklingen kan visa om domen var den rätta.
*
Potentiella bindningar eller jävsförhållanden: Inga uppgivna.