En kort undervisningsmodul på totalt fem timmar för läkarstudenter ökade studenternas kunskap kring fel i vården ett år efter att utbildningen genomförts. Det visar en studie presenterad i tidskriften Quality and Safety in Health Care. Studien har genomförts vid University of Aberdeen och omfattar 110 läkarstudenter under grundutbildningens sista år.
Eleverna genomgick i mindre grupper en särskilt utarbetad modul (en kortare kurs), som totalt omfattade fem timmars undervisning uppdelad på två omgångar om vardera två och en halv timme. Modulen behandlade fel i vården med frågor om vilka typer av fel som begås inom vården, vad dessa beror på och hur de ska rapporteras. Därtill togs aspekter upp på studenternas egen inställning till fel i vården och viljan att rapportera sig själv och annan vårdpersonal som gjort fel.
Modulen hade ett praktiskt fokus och utgick från konkreta patientfall. Den syftade primärt inte till att öka de teoretiska kunskaperna i ämnet. Utbildningen skedde i mindre grupper om 15 studenter. Bland annat ingick rollspel samt diskussioner kring vad som händer när fel begås inom andra yrkesgrupper med stort ansvar, som exempelvis piloter, och vad vården kan lära av detta.
Läkarstudenterna fick fylla i ett formulär med frågor kring både kunskap om och inställning till fel i vården. Formuläret fylldes i före modulens början och sedan ytterligare en gång ett år efter att den avslutats då studenterna alltså avslutat sin utbildning och arbetade som läkare.
Det visade sig att studenterna överlag hade ganska dålig kunskap om fel i vården och hur dessa ska anmälas innan modulen påbörjades. Vid undersökningen efter ett år var kunskapen om området markant förbättrad. Däremot hade studenternas inställning till att rapportera egna och andras fel inte ändrats nämnvärt. De flesta kände fortfarande rädsla och tyckte att det var svårt att rapportera egna och andras fel. Många upplevde, såväl före modulen som ett år efter den, att rapportering av fel signalerade inkompetens. Eleverna fick även ranka det upplevda värdet av modulen ett år efter att den var klar, och betyget blev mycket högt. De flesta ansåg att de haft praktisk nytta av den i sitt arbete.
Författarna konstaterar att kortare kurser/moduler med ett praktiskt fokus på misstag i vården och hur dessa kan undvikas kan vara mycket värdefulla. De understryker att aspekter på elevernas egen inställning till fel och rapportering av fel bör vara centrala vid kurser och moduler inom ämnet.