Det är betydligt vanligare att barn och ungdomar i USA behandlas med psykofarmaka än jämnåriga i Tyskland och Holland. Det visar en studie presenterad i Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. Det är forskare från USA som jämfört hur stor andel av barn och ungdomar upp till 19 år som får psykofarmaka i olika länder. Man har tittat på USA, Tyskland och Holland. Undersökningen är gjord på data från år 2000 och omfattar runt 600000 barn och ungdomar. Av dessa kommer närmare 130000 från USA, 355000 från Tyskland och 110000 från Holland.
De nationella skillnaderna är stora. Av samtliga amerikanska barn behandlades 6,7 procent med någon form av psykofarmaka. Det ska jämföras med 2,9 procent av barnen i Holland och 2,0 procent av barnen i Tyskland. Skillnaderna var särskilt uttalade vad gäller antidepressiv behandling; det var omkring tre gånger vanligare att amerikanska barn och ungdomar fick det jämfört med tyska och holländska barn och ungdomar. Även för antipsykotisk medicinering förelåg stora skillnader. Det var i ungeför dubbelt så vanligt att amerikanska barn fick sådan behandling jämfört med tyska och holländska barn. Även för preparat som litium och ADHD-läkemedel som ritalin noterades stora skillnader länderna emellan, där förskrivning av den typen av läkemedel förekom betydligt mer frekvent i USA. Skillnaderna i ritalinförskrivning är dock knappast någon överraskning; det är välkänt att en stor andel av amerikanska barn och ungdomar ordineras detta, något som orsak en häftig debatt i USA. Studien visar vidare att det var mer än dubbelt så vanligt att amerikanska barn behandlades med två eller fler psykofarmaka jämfört med tyska och holländska barn.
Författarna ser en mängd potentiella orsaker till de omfattande nationella skillnaderna. Skillnader i behandlingstraditioner i olika länder och allmänna kulturella skillnader länderna emellan är givetvis centrala. Till det kommer att diagnoskriterier ibland skiljer sig mellan länder. En faktor som sannolikt också spelar in är att läkemedelsbolag har lättare att marknadsföra sina produkter direkt mot konsumenter i USA, något som generellt är mer reglerat i Europa. För svenskt vidkommande är ämnet onekligen aktuellt mot bakgrund av senare tids debatt kring den kraftiga ökningen i användning av psykofarmaka bland barn.