Nioåringar är kapabla att lära sig hjärt–lungräddning. Det anser forskare från Österrike som presenterar sina rön i tidskriften Critical Care, en s k open access-tidskrift. Studien bygger på 147 barn i olika åldrar med en snittålder på 13 år. Dessa genomgick sex timmars utbildning i hjärt–lungräddning i skolan.
En uppföljning gjordes fyra månader efter utbildningstillfället, och det visade sig att barnen och ungdomarna hade bättre kunskap än förväntat, hela 86 procent utförde hjärt–lungräddningen korrekt vid uppföljningen. Utvärderingen inkluderade parametrar som att bedöma om patienten andas och har puls, lägga patienten (i det här fallet dockan) i korrekt position, böja huvudet bakåt så att det går att blåsa in luft och använda sig av en automatisk defibrillator. Dessutom noterades om barnen larmade sjukvård per telefon. Därtill mättes även vilken volym barnen blåste in då de gav konstgjord andning samt kompressionen av torax avseende både tryck och frekvens.
Resultaten var som nämnts överraskande positiva. Intressant nog klarade äldre barn inte momentet signifikant bättre än yngre. Däremot var högt BMI hos barnen korrelerat med högre tryck vid kompression av torax. Författarna konstaterar sammantaget att så pass små barn som nioåringar klarade av att utföra hjärt–lungräddning korrekt. Den begränsande faktorn var inte barnens kognitiva kapacitet utan att en del barn helt enkelt inte var tillräckligt starka för att kunna komprimera ordentligt. De föreslår vidare att utbildning i hjärt–lungräddning bör ingå i grundskolan.
Publicerad:
Läkartidningen 38/2009
Lakartidningen.se