Flera tvärsnittsstudier och longitudinella studier har rapporterat att studenternas empati minskar under utbildningen. Dessa studier har använt sig av självskattningsskalor för att mäta empati.
En metaanalys [1] ifrågasätter dock dessa resultat. Alla elva studier som undersökt läkarstudenters empati utan någon intervention och som publicerats under 2000–2008 sammanställdes. Resultaten kodades tillbaka till skattningsinstrumentens ursprungliga skalor för att kunna jämföras. Det visade sig då att effekter som uttryckts i form av aggregerade poängtal motsvarade endast mycket blygsamma förskjutningar på de ursprungliga skalorna. Vidare var bortfallet av svarande, i de fall detta rapporterats, så stort att några definitiva slutsatser inte torde kunna dras.
Psykometriska skattningsskalor har välkända svagheter och påverkas bl a av den svarandes självbild och den bild man önskar ge andra av sig själva. Därför undersöktes validiteten hos skattningsskalor för empati hos läkarstudenter i en annan studie [2]. Självskattad empati jämfördes här med skattningar utförda av lärare vid OSCE-prov (objective structured clinical examination), där studenter fått genomföra samtal med fingerade patienter under lärares överinseende. Korrelationen mellan självskattad och lärarskattad empati visade sig vara svag (r = 0,22) men signifikant.
Sammanfattningsvis indikerar dessa nya studier att läkarstudenters empati inte nödvändigtvis minskar under utbildningen. Nya undersökningar med bättre metoder skulle krävas för att påvisa ett sådant samband.