Industrisponsrade studier rapporterar subgruppsanalyser i större utsträckning än studier med annan finansiering och har fler svagheter i denna rapportering än icke-industrisponsrade publikationer, enligt en översikt i BMJ.
Subgruppsanalyser, dvs analyser av huruvida en behandlingseffekt verkar variera i olika grupper i studien (t ex kvinnor/män eller äldre/yngre), är vanliga i randomiserade prövningar. Det har dock visats att subgruppsanalyser kan vara riskabla eftersom resultaten i efterhand kan vara svåra att upprepa.
En internationell forskargrupp har nu gjort en omfattande litteratursökning i 118 medicinska tidskrifter under 2007. 469 randomiserade studier slumpades fram för närmare granskning. Av dessa rapporterade 207 (44 procent) åtminstone en subgruppsanalys. Subgruppsanalyser förekom signifikant oftare i tidskrifter med hög impaktfaktor, i icke-kirurgiska studier och i stora studier. Dessutom fanns en signifikant interaktion mellan subgruppsanalyser och typ av sponsring för studien, beroende på huruvida primärutfallet var signifikant eller ej (P = 0,02).
I studier där den primära behandlingseffekten (primärutfallet) var statistiskt signifikant skilde sig inte förekomsten av subgruppsanalyser mellan studier som var industrisponsrade och de som inte var det (oddskvot 0,79; 95 procents konfidensintervall, KI, 0,46–1,36). I studier som inte hade ett signifikant resultat i primärutfallet var det dock vanligare med subgruppsanalyser i industrisponsrade studier än i studier med annan finansiering (oddskvot 2,29; 95 procents KI 1,30–4,72). Industrisponsrade studier kunde också kopplas till mindre frekvent prespecificering av subgruppshypoteser och mindre användning av formella interaktionstest för att utvärdera effekten mellan subgrupper (metodologiskt mer korrekt än att bara granska effektstorleken i olika grupper).
Författarna konstaterar att rapporteringen av subgruppsanalyser behöver stärkas generellt och speciellt i industrisponsrade prövningar. Kliniker bör iaktta försiktighet vid tolkningen av dylika analyser, framför allt i industrisponsrade prövningar där primärutfallet är negativt.