Det finns ingen koppling mellan högre grad av klättringserfarenhet och minskad dödlighet i klättringsolyckor i Himalaya. Kommersiella expeditioner är inte heller farligare än traditionella sådana, enligt en studie i BMJ.
Dödligheten per deltagare vid bergsklättring beräknas vara cirka tre gånger högre än vid t ex fallskärmshoppning och ca 300 gånger högre än i amerikansk fotboll. Även om det verkar logiskt att ökad klättringserfarenhet innebär minskad risk för dödsfall i t ex bergskedjan Himalaya har det varit svårt att visa det i studieform. Sedan 1990-talet har antalet kommersiella expeditioner i Himalaya, där professionella guider och sherpas vägleder mindre erfarna klättrare, ökat explosionsartat. Det är dock oklart om/hur denna affärsverksamhet har påverkat dödligheten bland klättrare i bergskedjan.
I en retrospektiv kohortstudie kring dessa frågor använde en amerikansk forskargrupp en unik databas över klättringsexpeditioner till olika bergstoppar i Himalaya, som började registrera olika aspekter kring expeditionerna redan år 1963. Data från runt 24 000 bergsklättrande individer mellan åren 1970 och 2010 användes, varav 23 295 gett sig på bergstoppar över 8 000 m. Utfallet var död i samband med expeditionen. I multivariata analyser, som kontrollerade för bl a kön, ålder, bergstopp, användning av standardrutt och säsong, sågs ingen överlevnadsfördel för individen med högre antal genomgångna expeditioner i Nepal (oddskvot för död 1,00; 95 procents konfidensintervall, KI, 0,96–1,05). Deltagande i en kommersiell expedition verkade, om något, kopplat till minskad risk för död, även om detta inte nådde signifikans (oddskvot 0,63; 95 procents KI 0,37–1,09). Val av (lättare) bergstopp var däremot tydligt kopplat till minskad risk för död (P < 0,001), och även senare kalenderår för expeditionen (P = 0,011).Sammantaget kunde alltså ingen överlevnadsvinst ses med individuell erfarenhet men däremot med senare kalenderår. Författarna spekulerar över om detta kan bero på tekniska och logistiska landvinningar och kanske ökad kunskap/erfarenhet på gruppnivå snarare än hos enskilda klättrare. Resultatet av den ökade kommersialiseringen verkar också mer positivt än väntat, även om mer uppföljning behövs.