Det finns ingen koppling mellan högre grad av klättringserfarenhet och minskad dödlighet i klättringsolyckor i Himalaya. Kommersiella expeditioner är inte heller farligare än traditionella sådana, enligt en studie i BMJ.

Dödligheten per deltagare vid bergsklättring beräknas vara cirka tre gånger högre än vid t ex fallskärmshoppning och ca 300 gånger högre än i amerikansk fotboll. Även om det verkar logiskt att ökad klättringserfarenhet innebär minskad risk för dödsfall i t ex bergskedjan Himalaya har det varit svårt att visa det i studieform. Sedan 1990-talet har antalet kommersiella expeditioner i Himalaya, där professionella guider och sherpas vägleder mindre erfarna klättrare, ökat explosionsartat. Det är dock oklart om/hur denna affärsverksamhet har påverkat dödligheten bland klättrare i bergskedjan.
I en retrospektiv kohortstudie kring dessa frågor använde en amerikansk forskargrupp en unik databas över klätt­ringsexpeditioner till olika bergstoppar i Himalaya, som började regi­stre­ra olika aspekter kring expeditionerna redan år 1963. Data från runt 24 000 bergsklättrande individer mellan åren 1970 och 2010 användes, varav 23 295 gett sig på bergstoppar över 8 000 m. Utfallet var död i samband med expeditionen. I multivariata analyser, som kontrollerade för bl a kön, ålder, bergstopp, användning av standardrutt och säsong, sågs ingen överlevnadsfördel för individen med högre antal genomgångna expeditioner i Nepal (oddskvot för död 1,00; 95 procents konfidensintervall, KI, 0,96–1,05). Deltagande i en kommersiell expedition verkade, om något, kopplat till minskad risk för död, även om detta inte nådde signifikans (oddskvot 0,63; 95 procents KI 0,37–1,09). Val av (lättare) bergstopp var däremot tydligt kopplat till minskad risk för död (P < 0,001), och även senare kalenderår för expeditionen (P = 0,011).Sammantaget kunde alltså ingen överlevnadsvinst ses med individuell erfarenhet men däremot med senare kalenderår. Författarna spekulerar över om detta kan bero på tekniska och logistiska landvinningar och kanske ökad kunskap/erfarenhet på gruppnivå snarare än hos enskilda klättrare. Resultatet av den ökade kommersialiseringen verkar också mer positivt än väntat, även om mer uppföljning behövs.