Dålig handhygien är en viktig riskfaktor för spridning av infektioner, och därmed i förlängningen något som kan påverka barnadödlighet. I Lancet Global Health har man prövat en ny metod för att få fler människor att vara noga med sin handhygien. Undersökningen har gjorts på landsbygden i Indien under 2011 och 2012 och bygger på en utbildningskampanj för att få människor att tvätta händerna med tvål till exempel efter toalettbesök och inför matlagning. Studien har gjorts i 14 byar med mellan 700 och 2 000 invånare i den indiska delstaten Andhra Pradesh i landets sydöstra del.

Fokus för utbildningskampanjen var inte att lyfta fram hälsoargument, såsom minskad risk för smittspridning, utan att i stället presentera budskapet mer emotionellt. Två informatörer, båda skådespelare, har med hjälp av en tecknad film (som finns på Lancets hemsida) i presentationer i skolor och på publika platser lyft fram fördelarna med en god handhygien. Presentationen appellerade till »emotionella grunder« för handhygien; omvårdnad av barn, status och äckel inför smuts, bakterier och virus.

Informatörerna presenterade materialet för invånarna i en by under två dagar, vilket således innebär att man på relativt kort tid och med begränsade resurser kunde nå många. Efter sex månader undersöktes hur det gått genom att observatörer följde slumpvis utvalda familjer i hemmet.

Det visade sig att 37 procent av dem som fått ta del av programmet tvättade händerna med tvål efter toalettbesök, efter att de bytt blöjor på barnet eller innan de skulle laga mat. Det ska jämföras med 6 procent av dem som inte fått ta del av informationskampanjen. Författarna sammanfattar resultaten med att det går att åstadkomma substantiell förbättring i handhygien med en intervention som är skalbar och baserad på framför allt emotionella argument. Studien kommenteras dock i Lancet med att man uppnått liknande resultat i en undersökning i Bangladesh med mer »traditionella« hälsoargument.