Egenreferat. I betänkandet bakom det sexåriga läkarprogrammet betonas ett behov av att lyfta fram globala perspektiv och socialt ansvarstagande i den nya utbildningen, som nu är under sjösättning. Det konstateras att »läkarna är en central resurs för utvecklingen mot ett globalt hållbart samhälle« [1]. Tidigare studier har visat på ett stort intresse för global hälsa hos läkarstudenter. Syftet med den här studien var att undersöka hur AT-läkare uppfattar global hälsa och hållbar utveckling, vilken utbildning de har fått i dessa ämnen och vilken relevans de uppfattar att kunskaperna har för deras kliniska arbete. Studien bygger på individuella semistrukturerade intervjuer med 16 AT-läkare som genomfördes i maj–juni 2022 och analyserades med kvalitativ innehållsanalys [2].
Studiedeltagarna betonade att alla läkare har ett visst behov av kunskap inom global hälsa, eftersom globala hälsohot i ökad utsträckning kan ge lokal påverkan. Vidare framhölls allmänhetens tillit till läkarkåren som ett argument för att läkare bör rustas för hälsofrämjande insatser. Hälsoekonomi, sociala bestämningsfaktorer och miljöns påverkan på hälsa togs upp på läkarprogrammet, men kopplingen till hållbar utveckling uppfattades som otydlig. Diskrepansen mellan undervisning i global hälsa med fokus på låg- och medelinkomstländer och den kliniska vardagen i Sverige ansågs begränsa tillämpligheten av dessa kunskaper. Samtidigt gavs exempel på hur kunskaper inom global hälsa inverkat positivt på bemötande och handläggning av patienter.
Majoriteten av deltagarna som hade haft ett studentengagemang inom global hälsa upplevde svårigheter att fortsätta sitt engagemang som AT-läkare, delvis av rädsla för att det inte skulle vara meriterande. Problem som påverkar arbetssituationen, såsom personalbrist, tog mycket fokus. Andra aspekter, som miljömässig hållbarhet, upplevdes få stå tillbaka. Utrymmet för AT-läkare att bidra till en mer hållbar klinisk praxis beskrevs som begränsat, delvis på grund av hög arbetsbelastning, hierarkiska strukturer och ett starkt fokus på patienten man har framför sig för stunden.
Denna studie visar att det finns praktiska tillämpningsområden för kunskaper inom global hälsa, med betoning på hälsosystem och jämlik hälsa, men också utmaningar i tillämpningen av kunskaper i global hälsa och hållbar utveckling. Det finns därför utrymme att, i samband med implementeringen av det sexåriga läkarprogrammet, öka synergierna mellan undervisningen på läkarutbildningen och den kliniska verkligheten efter studierna.