På senare år har patientsäkerhet inom vården fått ett ökat intresse. Detta har också speglats i Läkartidningen, nu senast i LT 38/2009, sidorna 2377-9. Men återspeglas detta i undervisningen av blivande läkare? Jag är tveksam. Vi vet att skador förorsakade av vården är vanliga och mycket kostsamma, såväl peku­niärt som mätt i mänskligt lidande. Socialstyrelsen granskade under ett år ett representativt urval av alla vårdtillfällen på sjukhus och fann att mellan 5 och 10 procent av patienterna fått vårdskador, skador som gått att undvika (LT 23/2008, sidorna 1748-52). Det finns med andra ord all anledning att kraftfullt värna patientsäkerheten genom att målmedvetet och systematiskt under utbildningen öka kunskapen om hur man undviker eller handskas med redan inträffade fel(be)handlingar inom vården.
I BMJ (2009;339:b3725) presenterades nyligen ett WHO-initiativ som fångade mitt intresse. En guide tänkt att underlätta implementering av patientsäkerhetsaspekter i undervisningen av läkarstuderande är på väg. Dokumentet innehåller såväl en »train-the-trainer«-manual som ett färdigt undervisningsmaterial. Guiden kan förstås också användas som en inspirationskälla så att patientsäkerhetsaspekter naturligt kan integreras i undervisningen redan från termin ett. Elva områden av betydelse för säkerheten i patientarbetet utgör grunden i manualen, till exempel att vara en effektiv teammedlem, förstå och lära av fel, samverka med patienter och vårdare, uppmärksamma den mänskliga faktorn och dess betydelse för patientsäkerhet, förstå och hantera kliniska risksituationer samt förbättra säkerheten kring medicinering.
Guiden pilottestas för närvarande vid tio medicinska utbildningar i olika länder världen över (dock inte i Sverige) och ska publiceras i sin slutliga form under 2010, men pilotversionen är redan nu tillgänglig på WHO:s webbplats .