Paketpris på brustablett som »bidrar till att reducera trötthet och utmattning« och gratis dosett till den som hämtar ut recept. Barnklubb och babygåvor, skönhetsprodukter som ska »skapa energi i din vardag« och rabatt på probiotika i pillerform.
Det märks att konkurrensen på apoteksmarknaden är i hårdnande. I snart sagt varje butik erbjuds kunden klubbmedlemskap, rådgivning eller förmånligt pris på tranbärskapslar.
Är det vad kunderna vill ha? Enligt en flitigt refererad undersökning av Svenskt kvalitetsindex från år 2010 låg apoteteken i topp i fråga om kundnöjdhet. Året därpå visade samma analysföretag emellertid på en »kraftig« minskning.
Häromdagen skickade ett av apoteksföretagen ut ett pressmeddelande om att hälften av svenskarna har problem med gasig mage. Enligt företaget kan gaser »vara tecken på allvarligare sjukdomar«, och den som är osäker kan »fråga på sitt lokala apotek där de kan hjälpa dig att göra en bedömning om du behöver söka vård«.
Åhå? Vem tar ansvar om rådet att avstå från att besöka vårdcentralen visar sig vara felaktigt? Eller skickas alla ändå vidare till läkare – men inte utan tips på ett par tre receptfria örtmediciner för diffusa magbesvär?
På apoteken blandas i dag medicin och pseudomedicin, vägledning med vitaminberikat vatten. Somligt finns det solid evidens för, andra produkter är placebo eller blott kosmetik. För konsumenten är det verkligen inte lätt att veta vad som är vilket.