Etablerade rutiner och arbetssätt ger trygghet och borgar ofta för säker, jämlik vård. Det är dock lätt att bli hemmablind och bekväm och landa i uppfattningen att det inte finns något bättre. Rutiner riskerar att bli förlegade om de inte regelbundet omprövas. Ny teknik och kunskap kan göra att förutsättningarna ändras. Likaså kan medarbetare ha bytts ut, och sätt som passade somliga bättre kanske lämpar sig mind­re väl för den aktuella gruppen. Det som var klokt en gång i tiden kanske helt enkelt inte är det i dag. För att säkerställa kvalitet och effektivitet behövs strukturer där nya lösningar kan prövas på ett kontrollerat och säkert sätt.

Erfarenheter från olika verksamheter visar att samma problem ofta kan hanteras på flera sätt. Sådan kunskap kan spridas genom kollegiala möten, men också ofta genom informella diskussioner i fikarum där man kan resonera kring goda exempel. Lyssna gärna nyfiket på kollegors olika erfarenheter från andra arbetsplatser. Försök svara på nya medarbetares eller studenters kanske naiva frågor med ett öppet sinne. Ofta synliggörs då blinda fläckar hos en själv som kan stimulera förändring till det bättre.

Att ge utrymme för inspirerande samtal och lärandeprocesser är en viktig del av verksamhetsutvecklingen. Det kräver en kultur som uppmuntrar nyfikenhet, reflektion och ett ledarskap som ser värdet i att lyssna, pröva och ompröva. Det är ofta svårt att lära nytt och ändra något som känns tryggt, men i en komplex klinisk verklighet är den förmågan nödvändig.