Med den Fass som tillsändes mig som vanligt, sedan årtionden tillbaka, medföljde denna gång ett gult papper som meddelade att om jag inte ville ha riktade marknadsaktiviteter från Cegedim AB och anslutna företag skulle jag i fortsättningen inte få Fass. I texten uppges: Om uppgifterna »spärras« på grund av att att man inte vill ha »personuppgifterna« använda för sådan användning kommer Du icke att få del av Fass (sic!) och »annan läkemedelsinformation«.
Vad menas med »annan läkemedelsinformation«? Förmodligen vad som i kommersiella sammanhang kallas för reklam. På det gula pappret står det bla att läkemedelsföretagen skall föra statistik över vilka läkemedel jag förskriver samt samordna konsulentbesök.
En av direktörerna i ett läkemedelsföretag som jag arbetade i på 1980-talet uppgav helt frankt mellan skål och vägg att det finns ingen metodskillnad i marknadsföring mellan läkemedel och dammsugare. Står sig tydligen även nu efter 20 år.
Katalog från Läkemedelsverket?
Om det är så att Fass i fortsättningen sänds ut endast till läkare som accepterar den som muta för att underlätta marknadsföringen från kommersiell läkemedelsindustri är detta oacceptabelt, och jag föreslår att en läkemedelskatalog utges av tex Läkemedelsverket, som borde ha all information om läkemedlen från registreringshandlingarna. Kostnaderna för sådana kataloger bör sjukvårdshuvudmannen stå för, och den bör för läkare med eget företag vara avdragsgill som facklitteratur.
Alltså: Dags för Läkemedelsverket, något annat seriöst förlag eller organisation att tillhandahålla en objektiv läkemedelskatalog som inte kopplas till några kommersiella marknadsföringsregister vid leveransen. Till eftertanke.
Publicerad:
Läkartidningen 20/2005
Lakartidningen.se