Ska Konsumenttjänstlagen utvidgas till att gälla även hälso- och sjukvården? Frågan aktualiseras i en diskussionspromemoria från Justitiedepartementet.
Promemorian har remissbehandlats av Läkarförbundet, som är starkt kritiskt till en sådan utvidgning. Lagen lämpar sig inte för sjukvårdens tjänster, som baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet, och där vårdgivaren inte kan hållas ansvarig för att en patient inte blir frisk.
Det finns ju redan en utförlig lagreglering för vården och dess personal, med Socialstyrelsen och HSAN som sakkunniga granskande myndigheter. En parallell reglering i Konsumenttjänstlagen skulle allvarligt komplicera tillsynssystemet.
En följd skulle säkert bli ett ökat antal juridiska processer i domstolar som i regel saknar specialistkunskap om vården. Det vore även olyckligt att förstärka dagens redan individbe-straffande system.
Kort sagt skulle förslaget motverka syftet med utvidgningen – att få en enkel och sammanhållen reglering. Nu har även Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) sagt nej till en utvidgning, och förslaget bör därför lämpligen förpassas till regeringens runda arkiv.
LT