Denna webbplats vänder sig till läkare

HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS FRÅN PRAKTIKERTJÄNST

Ödmjukhet och lyhördhet är framgångsfaktorerna i Grevie

Båstad-Bjäre Läkarpraktik har tidigare fått utmärkelsen Glasäpplet. Nu har patienterna utsett praktiken till Region Skånes bästa vårdcentral.

Enligt SKR:s nationella patientenkät är Louise Natt och Dag verksamhetschef på Region Skånes bästa vårdcentral. Hon vill dock inte ta på sig så stor del av äran själv. ”Jag tror ändå att det mest handlar om bra teamwork”, säger hon.

Naturligtvis är det så, det är hela laget som gjort att Båstad-Bjäre Läkarpraktik i Grevie placerar sig som den sjätte bästa i Sverige och alltså etta i Skåne. Men bra team bildas inte av en slump, utan byggs sakta men säkert. Kontinuitet är ett måste i sammanhanget och det vet alla vilken utmaning det kan vara idag, inte minst på personalsidan.

Så lite grann att göra med framgången har nog Louise Natt och Dag i alla fall. Hon rekryterades till Praktikertjänst 2014 och har varit verksamhetschef på vårdcentralen i nordvästra Skåne sedan 2015. Hon är specialist i allmänmedicin och en av tre doktorer som driver praktiken.

– Det här med att vara chef och ledare, det behöver inte vara så svårt. Mest handlar det om att faktiskt vara ödmjuk och vänlig och att se sina medarbetare. Det och att vara ärlig och tydlig, säger hon.

De är totalt 16 anställda på praktiken och de fina egenskaperna som Louise rabblar upp är förstås en anledning till att medarbetarna stannar länge på sitt jobb – och skapar den kontinuitet som krävs.

– Egentligen är det inte årets resultat som är det mest glädjande. Vi har hamnat väldigt högt i den här undersökningen de senaste fem åren, det tycker jag är den stora bragden. Många andra har toppar och dalar för att man har bytt chef eller många medarbetare, säger hon.

Alla har ”sin” doktor

Framgångsfaktorerna är flera på Båstad-Bjäre Läkarpraktik. Louise Natt och Dag berättar att hon och de andra doktorerna kompletterar varandra bra och har det gemensamt att de gärna delegerar både arbetsuppgifter och ansvar.

– Vi känner oss trygga med att delegera och låta medarbetare växa genom nya arbetsuppgifter och utökat ansvar, säger hon och fortsätter:

– Sedan är det väldigt viktigt att vi är tillgängliga. Ska personalen, som tar mycket av patientflödet i första ledet, ta ett stort ansvar så måste vi doktorer vara tillgängliga för råd och stöd. Stänger man dörren och sätter upp en upptaget-skylt, då kan det vara svårt att arbeta så delegerat som vi gör.

Om patienterna ska bli nöjda ska de också känna att doktorn alltid finns till hands. Och på Båstad-Bjäre Läkarpraktik har alla patienter ”sin specifika doktor”. Det skapar förstås en enorm trygghet och kontinuitet. ”Man blir en person när man kommer hit och inte nummer 14”, säger Louise Natt och Dag.

Höga genomsnittsbetyg

Sveriges Kommuner och regioners 15:e landsomfattande enkät, Nationell patientenkät primärvård, genomfördes i höstas. Undersökningen är fördelad på sju olika kategorier – delaktighet/involvering, emotionellt stöd, helhetsintryck, information/kunskap, kontinuitet/koordinering, respekt och bemötande samt tillgänglighet. Totalt deltog 1 220 vård- och hälsocentraler, varav 170 i Skåne.

Inom samtliga kategorier får Praktikertjänsts vård- och hälsocentraler ett genomsnittsbetyg klart över det totala. Högst av alla fick alltså Båstad-Bjäre Läkarpraktik.

– Vi är förstås otroligt stolta. Det är personalens förtjänst, säger Louise Natt och Dag.

Läs mer på www.praktikertjanst.se

FAKTA OM PRAKTIKERTJÄNST:
+ Praktikertjänst är en av Sveriges största vårdgivare. Kärnan i den kooperativa modellen är att de som utför vården också äger företaget. Det skapar engagemang, delaktighet och fokus på kvalitet, kontinuitet och utveckling.+ Modellen är grunden till att bolaget varje år rankas högt när det gäller patientnöjdhet.+ I årets SKR-undersökning, Nationell patientenkät primärvård, har samtliga 21 regioner deltagit och totalt har 1 220 vård- och hälsocentraler medverkat, varav 170 i Skåne med totalt 12 939 respondenter.

HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS FRÅN PRAKTIKERTJÄNST