I en tid där hälso- och sjukvården står inför ständiga utmaningar och förändringar växer intresset för nya vårdmodeller och företagsformer. Ett exempel som sticker ut är Limhamnsläkarna, en vårdcentral som hämtat inspiration från Danmark och som lyckats skapa starka band mellan läkare och patienter.
Limhamnsläkarna är ett exempel på hur affärsdrift och medicinsk etik går hand i hand. Med rätt stöd och inställning kan mindre verksamheter göra en stor skillnad i den svenska sjukvården. Det är en resa som kräver både mod och uthållighet, men som också erbjuder möjligheten att verkligen göra skillnad.
– Vi är väldigt självständiga men har alltid hjälp och stöd från Praktikertjänst, säger Ulrika Connheim, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Limhamnsläkarna som tillsammans med Mette Truelsen har grundat och driver verksamheten.
För Ulrika Connheim och distriktsläkarkollegan Mette Kirkelund Truelsen blev övergången från att vara anställda läkare till att bli vårdentreprenörer en resa fylld av lärdomar och möjligheter.
– Det tar lite mer tid jämfört med att vara anställd, medger Ulrika Connheim, men det har också gett en djupare förståelse för hela vårdapparaten.
– Framför allt är det friheten att kunna fatta egna beslut och skapa ett schema som är anpassat efter vår livssituation som är en avgörande fördel för oss, men visst får vi jobba lite mer än som vanliga anställda, säger Ulrika Connheim.
Enligt Ulrika Connheim har Praktikertjänst varit ett ovärderligt stöd, inte minst när det gäller att ta fram en affärsplan och underlätta administrationen med HR, lönetjänster och andra system. Digitaliseringen av vården är en annan viktig aspekt där Praktikertjänst har varit en stark partner.
– Vi jobbar väldigt mycket digitalt, säger Ulrika Connheim. Vi använder både regionens system och Praktikertjänsts egna verktyg, vilket gör oss mer effektiva i vår verksamhet, säger hon. Limhamnsläkarna har hämtat inspiration ifrån Danmark där patienter har en djupare relation med läkarna jämfört med Sverige. Vårdcentralens system har anpassats till svenska förhållanden och har enligt Ulrika skapat bättre patientkontakt och längre och djupare relationer.
Mette Truelsen kommer ursprungligen från Danmark och har sett på nära håll vilka fördelar som det danska arbetssättet skapar. Verksamheten har växt sedan starten och nyligen utökats med en barnavårdscentral.
– Det går fantastiskt bra. Vi har en distriktsköterska som sköter BVC som en separat enhet, men det känns väldigt roligt att hela familjen finns här hos oss, säger Ulrika Connheim.
För de som drömmer om att driva en vårdcentral vill Ulrika Connheim skicka med några råd på vägen:
– Var beredd på att det tar en del tid till en början, men det får man igen genom att vara ett litet team med snabba beslutsvägar. Dessutom är det viktigt att hitta rätt lokal och att förstå och förbereda sig på rekrytering och andra HR-frågor, säger hon.
Text: Pelle Asplund