Landsting som genomför vårdval saknar i dag information om skillnader mellan olika vårdcentraler när det gäller behandlingsresultat. Nu tar läkemedelsföretaget Pfizer chansen och erbjuder primärvården ett samarbete kring hjärt–kärlsjukdom, där Pfizer har en programvara, »Smart Living«, kompatibelt med Cosmic, som man har prövat i ett samarbete med vård i Östersund samt i Norge.
Läs mer (endast på webben)
Landsting som genomför vårdval saknar i dag information om skillnader mellan olika vårdcentraler när det gäller behandlingsresultat. Nu tar läkemedelsföretaget Pfizer chansen och erbjuder primärvården ett samarbete. Bristen på tillförlitlig och patientorienterad jämförande information om vårdkvalitet var ett återkommande sidotema vid seminarier om vårdval och patientsäkerhet under Almedalsveckan. Endast en programarrangör, och då ett läkemedelsföretag, valde att ge frågan en egen seminariepunkt. Det enligt egen uppgift världsledande läkemedelsföretaget Pfizer ser nu en möjlighet att starta ett samarbete med svensk primärvård, där kraven på kvalitetsjämförelser kommer att öka radikalt genom det nya vårdvalsystemet. – Vi erbjuder ett verktyg som vi har erfarenhet av från Norge, och som har en mjukvara som är kompatibel med journalsystem, säger Sven-Eric Söder, som vad gäller övrig information om vilka andra system programvaran är kompatibel med hänvisar till företagets IT-avdelning. Vilka terapiområden kan bli aktuella? – Det kommer i första hand gälla ett samarbete kring hjärt–kärlsjukdom, där Pfizer har en programvara som heter »Smart Living«, och där vi redan har erfarenhet från ett samarbete med vård i Östersund. Sven-Eric Söder berättar också att man fått napp, och att man till hösten kommer att börja samarbeta med Landstinget i Kalmar. I ett pressmeddelande i anslutning Pfizers seminarium »Vårdval i blindo«, så framhåller företagets svenska VD, Niklas Prager, att Pfizer tar initiativ att till sammans med landstingen skapa underlag för mer användbara informationskällor som ger förutsättningar till en systematisk uppföljning av behandlingsresultat för de patienter som vill göra ett genomarbetat val av vårdgivare. – Vi ser oss som en katalysator och erbjuder ett verktyg som vi har erfarenhet av från Norge. Genom mätningar från varierande håll får vi information hur våra läkemedel fungerar kliniskt praktiskt. Patienter får information inför ett aktivt vårdval och vårdens huvudmän får indikatorer på hur vården fungerar. – Men på sikt ska naturligtvis vården ensamt ta kostnaderna för kvalitetsredovisning, säger Sven-Eric Söder, informationsdirektör, Pfizer.
För att kunna erbjuda en så bra upplevelse som möjligt använder vi och våra partners cookies och liknande tekniker som innebär att vi lagrar och får tillgång till viss information på din enhet.
Vi behandlar också personuppgifter såsom IP-adresser. Vi och våra partners använder samtycke eller berättigat intresse som laglig grund för behandlingen av dina personuppgifter.
Genom att klicka på "Fler inställningar" kan du välja vad du vill godkänna eller inte. Du kan närsomhelst ändra dina inställningar eller återkalla ditt samtycke genom att klicka på "Hantera samtycke" på denna webbsida.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Cookies för statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Cookies för marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.