Gå till innehållet
Gå till startsidan

Denna webbplats vänder sig till läkare

Sök

Nytt: Nationell jämförelse­tjänst för vårdcentraler tillgänglig på 1177

Från och med i dag, den 29 oktober, finns en nationell jämförelsetjänst för vårdcentraler på 1177 – ett initiativ från Centerpartiet i Region Stockholm. Samtidigt utvecklar E-hälsomyndigheten ett likvärdigt jämförelseverktyg som inkluderar hela primärvården och ska presenteras i vår.

Det var år 2020 som Centerpartiet i Region Stockholm lade ett uppdrag om en jämförelsefunktion i budgeten. Jämförelsefunktionen gick då under namnet »patientportal«.

– Det är samma uppdrag, bara att det har förfinats i och med att tjänsten nu finns på 1177 för alla i hela Sverige. Det känns jättebra. Det är viktigt att kunna göra ett välinformerat vårdval, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd i Stockholm.

Christine Lorne.

Uppdraget kom att utvecklas, och Region Stockholm förde diskussion med andra regioner om att erbjuda verktyget nationellt. 2024 breddades uppdraget, och det är det region- och kommunägda digitaliseringsbolaget Inera som utvecklat tjänsten i dialog med Region Stockholm som främsta kravställare.

– Förvaltningen insåg under arbetets gång och i diskussioner med Inera att det var rimligt att även kunna erbjuda verktyget nationellt, berättar Christine Lorne.

Tjänsten finns tillgänglig på sidan »Hitta vård« på 1177.se, där det går att jämföra kriterier som öppettider, telefontider och e-tjänster samt resultaten från Nationella patientenkäten. Dessutom finns även uppgifter från SKR:s statistikverktyg »Väntetider i vården« tillgängliga.

Skärmdump från tjänsten innan den blev officiell.

Är det någon funktion som ni vill ha med som inte finns i dag?

– Det som lanseras nu är verkligen version 1.0. Jag ser framför mig att det i alla fall i Stockholm ska gå att se hur stora vårdcentraler är, och hur nära de är målet om en allmänläkare på 1 100 invånare. Jag skulle också vilja att alla vårdcentraler kunde skriva sin egen fritext om de vill nå ut med något till sina patienter, om de har någon speciell inriktning, till exempel.

Vad har du för förhoppningar med tjänsten?

– Framför allt att patienter kan välja den vårdcentral som funkar för dem och att det ska kunna vara ett bra verktyg i samband med att man flyttar och behöver lista om sig. Eller om man inte är nöjd och vill byta vårdcentral.

Kan den fungera sporrande för vårdcentraler att hålla hög kvalitet, tror du?

– De allra flesta vårdcentraler i Stockholm är ju välfungerande. Men visst blir det en morot att kanske hålla sig uppdaterade på olika sätt, eftersom folk förhoppningsvis går in och jämför, säger Christine Lorne.

Verktyget har utvecklats enligt rekommendationer i Myndigheten för vård- och omsorgsanalys rapport »Veta för att välja«, som publicerades 2024. I rapporten finns förslag om vad för slags innehåll en digital jämförelsetjänst för primärvården bör innehålla.

Samtidigt har E-hälsomyndigheten ett regeringsuppdrag att göra ett likvärdigt verktyg. Det utvecklas tillsammans med Socialstyrelsen, Inspektionen för vård och omsorg och Myndigheten för vård- och omsorgsanalys.

E-hälsomyndigheten uppger för Läkartidningen att det nya verktyget på 1177 inte påverkar utvecklingen av myndigheternas jämförelsetjänst, som omfattar hela primärvården, skriver myndigheten i ett mejl:

»E-hälsomyndighetens uppdrag omfattar ytterligare verksamheter. I vårt uppdrag ingår också att undersöka vilka indikatorer för jämförelse som borde vara med i tjänsten, men som i dag inte finns tillgängliga, samt vilka tekniska och juridiska förutsättningar som krävs för att inkludera dem.«

Myndigheternas jämförelsetjänst ska finnas tillgänglig för allmänheten i maj 2026.

Jobb i fokus

Mer att läsa

Mer att läsa