Gå till innehållet
Gå till startsidan

Denna webbplats vänder sig till läkare

Sök

Så svarar Ivo på kritiken

Ett stort omställningsarbete pågår inom Ivo för att komma till rätta med de långa handläggningstiderna. »Vi är inte i mål ännu, men vi jobbar på det«, säger avdelningschef Patrick Barringer.

De senaste åren har Ivo upp-repade gånger fått kritik för sin saktfärdighet. I en rad beslut har Justitieombudsmannen (JO) slagit ner på allt från myndighetens utlämningar av allmänna handlingar till hanteringen av klagomål från patienter. Sedan förra hösten granskar även Riksrevisionen Ivos långa handläggningstider i klagomålsärenden, och rapporten väntas inom kort. 

Patrick Barringer.

– Det pågår ett stort arbete för att förbättra våra handläggningstider, men vi är absolut inte nöjda ännu, säger Patrick Barringer, avdelningschef på Ivo. 

Patrick Barringer sätter dock stort hopp till bland annat det nya arbetssätt som infördes på myndigheten under 2024. 

– I alla de stora ärendeslagen, till exempel tillsyn av hälso- och sjukvårdspersonal och klagomål, har vi gått från att utreda ärenden på de regionala avdelningarna till att i stället jobba mer nationellt. Det innebär att vi har dedikerade personalresurser som inte är splittrade och jobbar med en massa olika arbetsuppgifter, utan specia-liserar sig på en viss typ av ärenden och jobbar mer riktat i team, säger han. 

Han tror att modellen med nationella arbetsgrupper på sikt kommer att ge resultat.

– Med det här arbetssättet kan vi göra bättre prognoser och identifiera flask-halsar i arbetet. Jag har väldigt stor tillförsikt till att det här kommer att leda till högre effektivitet.  

Vi kan bara konstatera att vi inte är nöjda i dag och att det är full maskin i våra diskussioner om mål och prioriteringar.

Än så länge är dock handläggningstiderna fortfarande långa. Ärenden som anmäldes till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) tog förra året i mediantid 456 dagar, eller 15 månader, att utreda – och i flera fall ökar handläggningstiden fortfarande. Ett sådant exempel är median-handläggningstiden för utredda klagomålsärenden, som förra året låg på 577 dagar, alltså 19 månader. Patrick Barringer förklarar det med att handläggningstiderna blir längre under tiden som man betar av det berg av riktigt gamla ärenden som byggts upp.

Illustration: Helena Lunding Hultqvist

– Vi jobbar strukturerat med att avsluta äldre ärenden, och medan vi gör det kommer handläggnings-tiderna initialt att fortsätta öka. 

Förutom nya arbetssätt pågår omfattande rekryteringar, som ska bidra till att förbättra statistiken. Patrick Barringer vill också se tydligare tidsramar för de experter som myndigheten anlitar för att göra medicinska bedömningar. 

– Följer vi prognosen? När kan vi förvänta oss en bedömning i varje enskilt ärende? Jag tror att vi kan hitta vissa effektiviseringsvinster genom att inte överutreda våra ärenden, även om vi fortsatt ska ha hög kvalitet. 

Hur pass mycket Ivo vill förkorta handläggningstiderna kan Patrick Barringer inte svara på.

– Vi kan bara konstatera att vi inte är nöjda i dag och att det är full maskin i våra diskussioner om mål och prioriteringar.

Jobb i fokus

Mer att läsa

Mer att läsa