Hösten 2018 blev en till synes frisk drygt 70-årig närstående till mig akut inlagd på sjukhus. Den diagnos som ställdes kan man vanligtvis leva med, men han gick bort efter bara några månader.

Som läkare och anhörig var jag under hela sjukdomsförloppet djupt besviken på och stundtals förfärad över den vård som gavs. Därför framförde jag till slut mina synpunkter till patientnämnderna vid de båda sjukhus som varit involverade i vården. 

Eftersom jag inte var nöjd med svaren från patientnämnderna (jag anser att de endast kom med bortförklaringar och inte tog ansvar för de tydliga fel i vården som jag kunnat påvisa) vände jag mig i april 2019 till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).

Jag har sedan dess ringt till Ivo upprepade gånger och efterfrågat deras svar. Det första besked jag fick (september 2019) var att utredningen var klar, men inte dokumentationen. I december 2019 lovade Ivo att svaret skulle komma i januari 2020. Jag väntar fortfarande …

Min fråga är nu: Vad är en rimlig väntetid på besked från Ivo? En anmälan till myndigheten ska bland annat hjälpa vården att inte upprepa eventuella misstag som begåtts. Den långa väntetiden på besked gör att jag funderar över om det överhuvud taget finns någon myndighet som tar ansvar för det som händer i vården? Kan de långa handläggningstiderna hos Ivo dessutom utgöra en ökad risk för andra patienter i liknande situationer?

Jag vill naturligtvis veta om Ivo bedömer att vården av den närstående gick rätt till, men är samtidigt oroad över att den institution som ska granska vården i mina ögon nonchalerar dem som anmäler vården.