Omställningen av sjukvården under covid-19-pandemin gör att vårdpersonalen får ta allt tuffare medicinska beslut som ofta medför hög grad av moralisk stress och oro inför risken att man själv och närstående ska smittas av sars-cov-2. Brist på adekvat skyddsutrustning, långa arbetspass med mycket övertid och minskad tid för återhämtning ökar på stressen [1, 2]. Detta är saker som vårdpersonalen behöver kunna diskutera, men tyvärr ges sällan tillfälle till det på arbetstid.

Bristen på samtalsforum inom vården har blivit särskilt tydlig under covid-19-pandemin. Eftersom behovet att kunna föra reflekterande samtal i slutet av arbetspassen är stort har vi nyligen haft ett webbseminarium som gav möjlighet att diskutera några viktiga generella frågor. Erfarenheterna från det visar att videokonferenser kan fylla en viktig funktion.

Webbseminariet (som hölls med hjälp av videokonferensverktyget Zoom) förbereddes och genomfördes med mycket kort varsel. Formatet möjliggjorde fysisk distansering och att inbjudna experter med lång resväg enkelt kunde delta [5-7]. Medarbetare vid två av Stockholms akutsjukhus bjöds in till seminariet. På mindre än ett dygn anmälde drygt 30 undersköterskor, sjuksköterskor och läkare sitt intresse för att delta. Alla som hade möjlighet att vara med i videokonferensen (cirka 20 personer) hade erfarenhet av vård av patienter med covid-19.

Webbseminariets ämnesval var svåra samtal, etik, katastrofmedicin och katastrofpsykiatri, och till diskussionen hade tre erfarna läkare (Stefan Einhorn, Johan von Schreeb och Per-Olof Michel) med expertkunskaper inom de ämnen som behandlades bjudits in. Efter korta inledande anföranden av experterna fick deltagarna möjlighet att diskutera och reflektera i mindre grupper (max fem personer), så kallade »break-out rooms«, utifrån fem frågor [8]:

  • Vad har varit bra?
  • Vilka utmaningar har gjort oss frustrerade eller arga?
  • Vad kan vi göra för att påverka eller förändra till det bättre?
  • Vad kan vi göra själva?
  • Vad behövs det hjälp med utifrån?

Seminariet avslutades med att varje grupp återkopplade sina diskussioner och experterna gick in och kommenterade och gav råd utifrån det som redovisades från gruppsamtalen. Behovet av webbseminaret visade sig vara stort, och att samtala, utbyta erfarenheter och kunna stötta varandra, men också lyfta det positiva vi gör i interprofessionella team, upplevdes som stärkande.

Den första gruppen deltagare kommer att följas upp med ytterligare webbseminarier då vi bjuder in experter som kan täcka in närliggande kunskapsfält. Vi planerar även ett webbseminarium med fokus på interprofessionellt deltagande från olika vårdnivåer i covid-19-patientflödet. Förhoppningen är att kunna locka deltagare med olika grad av yrkessenioritet, vilket vi tror kan underlätta samarbete och samförstånd över gränser som lätt byggs upp mellan olika delar i en organisation.

Vi rekommenderar fler att mötas på webben och utbyta erfarenheter. Webbseminariet kan också tänkas fånga upp medarbetare som insjuknat i misstänkt covid-19-infektion och som saknar ett forum att mötas och diskutera. Webbseminarier bör främst ses som ett komplement och uppmuntran till dagliga AAR (after-action reviews) [8] som bör ske i anslutning till varje arbetspass.

Dokumentation och inspelade videosekvenser från webbseminariet kommer att finnas tillgängligt via Karolinska institutets e-utbildningssidor. https://utbildning.ki.se/e-utbildningar-om-covid-19