I Sverige saknas 3 400 specialister i allmänmedicin [1]. Detta leder till bristande tillgänglighet och hårt tryck på våra akutmottagningar. Ivos (Inspektionen för vård och omsorg) granskningar visar att bristen på vårdplatser äventyrar patientsäkerheten [2]. Utbyggnaden av den nära vården står stilla eftersom många av landets regioner går med stora underskott [3].

Goda förslag från Sveriges Kommuner och regioner (SKR) är inte förpliktande, eftersom alla beslut fattas regionalt. Statliga myndigheter erbjuder stöd, analys och granskning, men någon styrning är det inte tal om.

Problemen verkar hopa sig och alla står handfallna. Det är dags att se över det sjukvårdspolitiska ramverket. Jag anser att en färdplan mot en ny nationell sjukvårdsstruktur bör innefatta följande 4 steg.

Steg 1: Minska antalet regioner. Sveriges 21 regioner bör bli 6–7 stycken. 6 sjukvårdsregioner samarbetar redan nu om cancervård, kunskapsstyrning och den nationella högspecialiserade vården [4]. Större och mer likformiga regioner ger starkare finansiella muskler [5]. Omställningen till en god och nära vård kan synkroniseras i större områden och jämlikheten i vårdutbudet öka. Alla regioner får ett universitetssjukhus, från vilket forskning och utbildning kan spridas på flera vårdgivare inom regionen. Både Danmark och Norge har genomfört regionreformer med framgång [6, 7].

Steg 2: Skapa en myndighet som styr. Staten gömmer sig bakom SKR:s goda förslag, men vågar inte ta ett samlat grepp. Vi behöver en statlig myndighet som styr inom nedanstående 6 områden:

  • Tvingande minimikrav på regionerna för god och nära vård; dess innehåll, omfattning och utförande [3].

  • En central finansiering av ST-utbildningen i allmänmedicin [1] och införande av en fastläkarreform [8].

  • En nationell pandemiberedskap med tvingande rollfördelning mellan staten och regionerna [9].

  • En nationell plattform för jämlikt införande av precisionsmedicin i hela landet [10].

  • Nationella standarder för datalagring och digital kommunikation mellan olika vårdinformationssystem [11].

  • Ett långsiktigt statligt stöd för puckelkostnader som uppstår vid omställningen, med incitament som befrämjar tillgänglighet, relationskontinuitet och omställning till god och nära vård.

Steg 3: Bygg ut den goda och nära vården enligt de nya nationella minimikraven. Begreppet god och nära vård behöver definieras för att tydliggöra vad vi måste satsa på. Definitionen bör utgå  från prevalenta sjukdomstillstånd som vi alla drabbas av i livets olika skeden, i motsats till den mer organspecifika elektiva och akuta sjukvården. Detta innebär en kraftfull utbyggnad av primärvård, geriatrik, rehabilitering, palliativ vård i livets slutskede, hemsjukvård och vård inom äldreomsorg.

Steg 4: Reformera akutsjukvården. Många akutsjukhus behöver bli större och ha en högre grad av specialisering. Detta leder till färre sjukhus, men antalet vårdplatser bör inte minska. Varje vårdplats kan däremot användas mer effektivt när rätt patient hamnar på rätt avdelning och sköts av rätt personal. Arbetsmiljön kan då förbättras, vilket underlättar rekrytering. För att det ska vara möjligt behöver inflödet till akuten minska och utflödet till rehabilitering, geriatrik, hemsjukvård, palliativa enheter och kommunal äldrevård öka. Med andra ord: först krävs en rejäl utbyggnad av den goda och nära vården, och när belastningen på akutsjukhusen minskar finns möjligheter att effektivisera flödena och förbättra arbetsmiljön på sjukhusen.

Sverige står vid ett vägskäl när det gäller sjukvården. Dessa 4 steg kan utgöra en färdplan mot ett nytt sjukvårdspolitiskt ramverk. Förslaget innebär omställningskostnader som sannolikt behöver en statlig finansiering för att få med regionerna på banan.

Jag anser att det är helt nödvändigt för att uppnå bättre tillgänglighet, arbetsmiljö och patientnytta.