Svensk förening för akutsjukvård (Swesem) har slutat räkna antalet akutsjukvårdsetableringar som har fallerat under de senaste åren.

De är för många för att räkna.

Några sjukhus har till och med lyckats med bedriften att göra om misslyckandet flera gånger. I slutet av oktober publicerade Läkartidningen två artiklar som beskriver ytterligare en fallerande akutsjukvårdsetablering i Örebro och ett kommande försök till omstart på Danderyds sjukhus i Stockholm [1, 2]. Målbilden i Danderyd verkar vara en hybrid av akutläkare och andra specialiteter på akuten och att akutläkare ska tjänstgöra på vårdavdelningar.

Swesem är mycket tveksam till om det är möjligt att uppnå specialistkompetens inom 5 år, i enlighet med Socialstyrelsens målbeskrivning, med en ST-utbildning på Danderyds sjukhus där 25 procent av tjänstgöringen görs på vårdavdelning.

Det är svårt att hindra känslan av uppgivenhet som infinner sig när man läser dessa två texter. I Örebro sitter nu ett antal läkare som har lagt flera år av sin karriär på utbildning och tjänster som inte kommer att finnas kvar, och som vanligt kommer ingen att ta ansvar för detta misslyckande. I Danderyd pågår samtidigt en nyetablering med förutsättningar som inte kan tolkas på annat sätt än att beslutsfattare och ansvariga inte har förståelse för vad akutsjukvård och akutläkare är.

Swesems målbild för ett fungerande akutsjukvårdssystem innebär stora förändringar i arbetssätten på akuten och i gränssnitten mot övriga kliniker samt initialt en investering, som dock på sikt kan ge ekonomiska fördelar. Målbilden vi företräder är följande:

  • Ett moget akutsjukvårdssystem innebär att det finns erfarna specialister i akutsjukvård i tjänst på en akutmottagning dygnets alla timmar – inte i hemmet långt borta från patienten, utan på golvet där man behövs.
  • Akutläkare tar hand om alla patienter med akuta tillstånd oavsett sökorsak och behärskar den initiala handläggningen av alla dessa akuta tillstånd.
  • Etableringen av forskning inom akutsjukvård pågår parallellt.
  • Akutläkarnas kompetens inom det akuta omhändertagandet gör att andra specialiteter inte längre behöver bemanna akuten utan kan koncentrera sig på sina andra kärnuppgifter. Detta ger ekonomiska besparingar, då behovet av primärjourlinjerna för övriga kliniker försvinner på sikt.
  • Sjukhusklinikerna och primärvården involveras vid planering av eventuell slutenvård eller poliklinisk uppföljning.
  • Det krävs en omstrukturering på bred front, där till exempel specialistmottagningar behöver bereda möjlighet till snabba uppföljningar i stället för att patienter kommer på återbesök till akuten för ompalpation eller kontroll av blodprov. Detta är inte akutmottagningens uppdrag.

Denna omställning ger en ökad patientsäkerhet genom närvaro av erfarna specialister dygnet runt och ekonomiska besparingar genom en omställning till ett effektivare omhändertagande på akutmottagningar och möjlighet till avskaffandet av flera primärjourlinjer.

Detta förutsätter att akutläkarna ges möjlighet att skaffa sig och bibehålla nödvändig kompetens. Och här ser vi ett problem som har uppstått hos de akutsjukvårdsetableringar som beskrivs som framgångsrika: man har oftast inte helt lyckats med att skaffa sig den kompetens som krävs för att verkligen ta över hela det akuta flödet. Först när det har hänt kommer ekonomin att påverkas positivt. Avgörande för dessa etableringar är att de inte stannar i sin utveckling, utan att man fortsätter skaffa sig adekvat kompetens för att kunna ta ansvar för hela det akuta flödet, från A till E.

Väljer man däremot att skapa en hybridlösning så går man miste om många potentiella systemvinster och står inför stora ekonomiska kostnader genom att försöka hålla liv i två ineffektiva och halvutnyttjade system.

Utfasningen av AT och införandet av BT kommer ytterligare att försämra bemanningssituationen och patientsäkerheten i de regioner som bygger på traditionella linjesystem med lägsta kompetensnivå, det vill säga underläkare och AT-läkare, som huvudsaklig bemanning på akutmottagningen.

Swesem uppmanar därför både regionpolitiker och beslutsfattare på sjukhusen att inte göra om andras (och i vissa fall sina egna) misstag genom att göra halvdana akutsjukvårdsetableringar. Historien har visat att dessa kommer att fallera.