Sveriges läkarstudenter slåss mot orimliga krav på närvaro och dåliga möjligheter till återhämtning, vilket redan nu riskerar att bränna ut Sveriges framtida vårdpersonal.
Nuvarande närvarokrav på lärosätena överstiger ofta det som är nödvändigt för en utbildning av hög kvalitet. Forskning pekar på att det inte finns något direkt samband mellan hög närvaro och bättre betyg [1-3], medan stress och ångest kan påverka studieresultaten negativt [4-5]. Ett exempel är St Louis University School of Medicine, som såg förbättringar i studenters mentala hälsa och studieprestationer efter att man bland annat minskade de obligatoriska momenten [6].
I Sverige finns en tendens att prioritera kvantitet framför kvalitet. Mycket undervisningstid läggs på moment som på papperet är bra, men som sällan följs upp och sällan har klinisk relevans. Ser man till de kliniska terminerna kan studenterna byta klinik varje dag, och vad gör då en student när inga patientfall kommer in eller handledaren är upptagen?
Kompletteringskraven för dessa moment är strikta, vilket gör att ett sjukdomsfall under en kortare praktik eller på seminarier kan ställa till det rejält. Ett missat moment får ofta tas igen under tentamenperioder eller till och med under nästa termin, vilket kan leda till hög arbetsbelastning och akademiska och ekonomiska svårigheter för studenten.
Att vi studenter under 5,5 år förväntas prestera på högsta nivå utan sjukdom eller frånvaro är absurt. Universiteten jämför utbildningen med ett heltidsjobb, men då är det orimligt att studenter inte ges möjligheten till sjukskrivning eller deltidsarbete vid sjukdom.
Universiteten har börjat med insatser för att möta studenternas ohälsa, i synnerhet den psykiska ohälsan. Lunds universitet avsätter exempelvis tid för utbildningsprogrammet MHFA (Första hjälpen till psykisk hälsa), då studenter förväntas uppmärksamma tecken på psykisk ohälsa.
Insatsen slår dock fel, då de inte adresserar roten till problemet, det vill säga arbetsmängden. Studier visar dessutom att studenterna måste ha förtroende för fakulteten och att insatserna måste ske tillsammans med större ändringar i kursplanen för att den ska få effekt [7].
En förbättring av läkarprogrammet skulle innebära att universiteten erkänner dessa problem och reviderar kraven man ställer på studenterna. Jag anser att universiteten bör
- sänka andelen obligatorisk närvaro.
- förenkla möjligheten till komplettering.
- införa skyddsnät för sjukdom under terminen.
Ett steg framåt kan vara att se över de kliniska placeringarna. Studenterna är ofta passiva på klinikerna, när de exempelvis väntar på att en handledare ska bli ledig, vilket är ett resursslöseri för regionerna, universiteten och studenterna. Om tiden på klinik koncentrerades kunde läkarstudenterna avsätta mer tid för självstudier eller återhämtning.
Universiteten behöver på allvar se problemen med läkarstudenters närvarokrav och bristen på återhämtning. Annars kommer arbetsgivarna att mötas av en rad nyutexaminerade läkare som redan bränt ut sig.