Slutreplik. Vi tackar för chefredaktör Åsa Uhlins repliksvar [1] på vårt debattinlägg om läkemedelsreklam i Läkartidningen [2]. Vi ställer oss dock frågande till hennes huvudargument, att Läkartidningens läsare – läkarna – skulle ha »… kunskapen och förmågan att bedöma budskapen som når dem från olika läkemedelsföretag«. Med andra ord: att läkare skulle vara immuna mot påverkan av marknadsföring. Det råder ingen tvekan om att läkemedelsreklam har en effekt på mottagaren [2], vilket inte bara forskningen tydligt visar – även sunt förnuft säger att läkemedelsföretagen rimligtvis inte skulle lägga pengar på annonser som inte genererar intäkter. Studier har visat en avkastning (»return on investment«) på mellan tre och fem gånger för investeringen i annonser i medicinska tidskrifter [3].
Men frågan om reklam i Läkartidningen är inte en redaktionell fråga. I slutändan är det Sveriges läkarförbund, i egenskap av Läkartidningens ägare, som får avgöra vad som ska prioriteras: oberoende från läkemedelsindustrin eller fortsatt finansiering genom dess marknadsföring. Det är en fråga med långtgående etiska implikationer som vi anser måste tas upp i Läkarförbundets fullmäktige. Om det är möjligt för den danska läkartidningen att vara ekonomiskt oberoende av läkemedelsreklam utan att tumma på kvaliteten i tidningen så är det också möjligt i Sverige, som har omkring 60 procent fler medlemmar organiserade i Läkarförbundet än den danska motsvarigheten.
Läs mer
Debatt: Det är dags att Läkartidningen slutar med läkemedelsannonser
Replik: Läkartidningen har inte för avsikt att sluta med läkemedelsannonseringen