För några månader sedan kom en rapport från Socialstyrelsen som visade att 70 procent av läkartiderna på Bup går till att hantera antingen utredningar eller behandlingar av ADHD [1]. Därefter har en diskussion om undanträngningseffekter följt [1-7].

Prevalensen av ADHD hos pojkar i åldern 10–17 år förväntas nå 15 procent innan utvecklingen planar ut [8], vilket kan jämföras med internationella siffror på 5–7 procent [9, 10]. Många faktorer spelar in i den plötsliga ökningen av diagnosen, såsom ökad kunskap och medvetenhet. Forskningen går framåt, och vi lär oss hela tiden mer och mer om den heterogena symtombilden och tillståndets långtidseffekter.

En viktig faktor bakom ökningen av ADHD-diagnoser ligger i begreppet funktionsnedsättning. En funktionsnedsättning ska föreligga vid ADHD, utöver de klassiska symtomen såsom bristande uppmärksamhet och/eller hyperaktivitet/impulsivitet. Jag upplever att det har skett en relativisering av begreppet funktionsnedsättning bland läkare. När det tidigare stod i relation till befolkningen i stort, läser jag nu i allt fler utredningar hur funktionsnedsättningen står i relation till individens potential. Begreppet har blivit oändligt töjbart.

Många av dessa utredningar kommer från privata verksamheter som utreder och i bästa fall behandlar ADHD. Hit kan individer söka sig om de känner igen sig i symtomen, som de kanske har tillgodogjort sig genom olika medier men inte fått gehör för när de sökt sig till offentlig vård – kanske för att de hade för hög funktion? Kanske för att deras symtom bättre kunde förklaras av någon annan diagnos eller yttre omständigheter? Vid det här laget har den enskilda individen ofta hunnit bli påläst i vad som krävs för en diagnos.

Samtidigt är incitamenten för dessa företag att ge eller inte ge en diagnos helt annorlunda än för den offentliga vården. De behöver inte oroa sig för eventuella livslånga behandlingar eller för den undanträngning som obönhörligt kommer att ske av mer svaga och vårdbehövande individer i samhället, för att inte tala om den psykologiska effekten på en utredande psykolog som sitter framför en individ som betalat upp till 40 000 kronor ur egen ficka med en uppenbar förhoppning om utredningens utfall.

Främst två saker är bekymmersamma med denna situation. Det första är att inflationen i ADHD-diagnoser drivs av ekonomiska incitament. Det andra är att offentlig vård blir ansvarig för att förskriva läkemedel till individer som fått sin diagnos hos privata vårdgivare, vilket leder till undanträngningseffekter och en ökad nota för skattebetalarna.

Jag anser att marknadsföringen som riktar in sig på att rekrytera individer för ADHD-utredningar behöver begränsas. Däremot behöver man ta till vara kompetensen hos dessa privata aktörer, eftersom den offentliga vården har långa väntetider för patienter i behov av neuropsykiatrisk utredning. Delegera dessa till de privata aktörerna och kom på så vis till rätta med de långa utredningsköerna.