Den som är intresserad av att utveckla sjukvården bör läsa vårt reportage på sidan 1786 med stort intresse.
Med Storbritannien som förebild har universitetslektor Martin Wohlin introducerat pedagogisk AT i Uppsala. Det innebär sex månaders förlängd AT med enbart fokus på undervisning och pedagogisk utveckling. Martin Wohlin kallar pedagogik för en form av aktivism och konstaterar:
– De flesta unga läkare brinner för att förbättra sjukvården och då är faktiskt undervisning den smidigaste vägen, med möjlighet att påverka hundratals läkarstudenters sätt att tänka och jobba.
Susann Järhult är akutläkare på Akademiska och har arbetat med de läkare som haft pedagogisk AT. Hon menar att satsningen bidrar till en starkare undervisningskultur på akutmottagningen, där pedagogik, kommunikation och teamarbete är centralt.
– De här AT-läkarna har verkligen blivit en resurs för oss, med ett bidrag till verksamheten som uppskattas av medarbetarna och som stärkt samarbetet med universitetet, säger hon.
Det är glädjande att möta den entusiasm som finns kring pedagogisk AT, och inte bara i Uppsala. Förhoppningsvis kommer framtiden att ge Martin Wohlin rätt i att pedagogik är en form av aktivism.