En journalanteckningsapplikation som spelar in samtalet mellan läkare och patient och sedan för in det i journalen hjälper läkaren att fokusera på patienten. Det menar läkaren och entreprenören Therese Varre Almesjö, som infört just detta på den vårdcentral hon driver (se artikel på sidan 630).
Hon menar att varje läkare sparar mycket tid med detta verktyg jämfört med tidigare taligenkänningsverktyg.
– Det är ett fascinerande verktyg. Det underlättar verkligen då man har många patienter på raken, eftersom man slipper känna sig stressad över att komma ihåg allt, säger Anders Dahlstedt, som är allmänläkare på vårdcentralen.
Dock är det förstås fortfarande läkaren som ställer diagnos när materialet förts över till journalsystemet.
Den snabba digitala utveckling som sker just nu inom sjukvården, ofta med hjälp av AI, är i grunden väldigt positiv. Men det är samtidigt viktigt att komma ihåg att den inte omedelbart löser alla problem. För som Marina Tuutma,
andre vice ordförande i Läkarförbundet och ordförande i förbundets digitaliseringsråd, konstaterar om den administrativa bördan:
– Ofta behöver jag ändå ge instruktioner till en vårdadministratör om att boka in patienten på nya besök, eller så ska prov tas.