Etik- och ansvarsfrågorna är mer på tapeten än tidigare, med många olika teman och frågor. När Läkarförbundet får frågor från medier och medlemmar är ett bra stöd viktigt. I Läkarförbundets portalparagraf står att förbundet ”har till uppgift att upprätthålla en god och värdig anda inom kåren” samt ”befordra hälso- och sjukvårdens ändamålsenliga utveckling”.

Ansvar är något som vi i läkarkåren alltid är vana med, då vi i vår roll har det yttersta medicinska ansvaret för patienterna. Vår etiska kompass är grundplattan och tryggheten för oss och för våra patienter. Läkarförbundet har ett etik- och ansvarsråd (EAR), som arbetar med just dessa frågor och är rådgivande till förbundsstyrelsen. EAR har under lång tid tagit fram råd och stöd inom en hel del områden, som finns publicerade på Läkarförbundets webbplats. Hit kan vi som medlemmar vända oss för att få stöd i hur vi ska hantera många av de svåra situationer och frågor som vi dagligen ställs inför. 

Något som EAR har arbetat med under senare tid är förbundets marknadsföringsregler. Reglerna, som har funnits sedan många år, har sin grund i Läkarförbundets etiska regler, där det bland annat anges att ”läkare ska avhålla sig från påträngande marknadsföring och från att på annat olämpligt sätt fästa uppmärksamhet på sin person och läkargärning”. 

Det har under en längre tid funnits diskussioner om hur olika aktörer blivit alltmer aggressiva i sin marknadsföring och att våra regler inte har någon hämmande effekt på dessa. EAR har föreslagit en mindre uppdatering av reglerna, som nu antagits av förbundsstyrelsen. 

Under våren kom en granskning från Konsumentverket av verksamheter som erbjuder estetiska ingrepp. Där konstaterar Konsumentverket att ”Läkarförbundets marknadsföringsregler har identifierats som särskilda branschregler som kan ligga till grund för bedömningen av vad som utgör god marknadsföringssed på marknaden för estetisk kirurgi och estetiska injektionsbehandlingar”, vilket så klart är mycket är glädjande. Förbundets marknadsföringsregler riktar sig till alla som marknadsför läkarverksamhet i Sverige och gäller oavsett medium. För medlemmar i förbundet är reglerna bindande. Reglerna gäller även för juridiska personer, där medlemmar har bestämmandeinflytande som ägare. Jag vill ta tillfället i akt och lyfta fram två av våra marknadsföringsregler.

  • Regel 1: Marknadsföring av läkarverksamhet ska vara saklig och korrekt samt värdig till form och innehåll. Detta betyder att marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är marknadsföring. Marknadsföringen får inte väcka orealistiska förhoppningar eller skapa onödig oro hos allmänheten. Marknadsföringen ska inte ge intryck av att gällande prioriteringsprinciper inte tillämpas. 
  • Regel 6: All typ av läkarverksamhet ska vara fri från marknadsföring av krediter. En tydlig skiljelinje mellan läkarverksamhet och finansiell verksamhet måste upprätthållas.

Jag vill genom detta göra marknadsföringsreglerna mer kända och uppmärksamma att ni medlemmar får stöd och vägledning i vad som är saklig marknadsföring. Jag vill också uppmana till att både läsa de etiska reglerna och gå igenom marknadsföringsreglerna för att upprätthålla en god etik som läkare.