– Det är väl belagt att läkarkontinuiet förbättrar de medicinska resultaten och gör patienten nöjdare.
Det sa Göran Nilsson, professor vid Centrum för klinisk forskning i Västerås, vid ett seminarium med rubriken »Läkare med ansvar eller bara en schemarad på kliniken?«.
Trots det visar undersökning på undersökning att de mest återkommande problemen i vården är relaterade till bristande kontinuitet.
– Först när patienten träffat sin läkare fyra gånger berättar hon sina innersta hemligheter. Det är inte många som träffar sin läkare så många gånger numera.
Det sa Rurik Löfmark, docent i medicinsk etik.
Men han sa också att många av de undersökningar som finns av effekten av kontinuitet eller bristen på densamma är gjorda i primärvården. Han själv anser att tillståndet är minst lika illa i slutenvården.
Rurik Löfmark hade också gått igenom årets Öppna jämförelser av hälso- och sjukvårdens kvalitet och effektivitet som Sveriges Kommuner och landsting presenterade förra veckan. På de nästan 400 sidorna nämndes ordet kontinuitet endast vid ett tillfälle, och det gällde vidbehovsordination av opiater i livets slutskede där det kommenterades att det lokalt förekommer brister som kan beror på dålig medicinsk kontinuitet.
En publikkommentar från Ingemar Engström, psykiatriprofessor från Örebro, gällde om vårdprogrammen blivit viktigare än själva patienten.
– Att patienten blir behandlad enligt en evidensbaserad algoritm är viktigare än av vem.
Seminariedeltagarna var överens om att vården blivit budgetstyrd på ett sätt som inte gagnar patienterna.
– Det nuvarande ekonomiska systemet stöder inte ett rationellt handläggande av patienten utan motverkar det, sa Hans Rutberg.
Rurik Löfmark sammanfattade sin ståndpunkt:
– Patienten ska ha våra första loyalties, inte budgetapparaten!
Publicerad:
Läkartidningen 49/2009
Lakartidningen.se